fbpx

Onlangs publiceerde Salesforce interessante statistieken uit een enquête onder verkopers. Volgens de resultaten uit die enquête vindt 43% van de verkopers dat het moeilijker is om virtueel te verkopen dan de klant face-to-face te spreken. 47% van de verkopers voorspelt dat ook na de pandemie een deel van de verkoopgesprekken online zullen blijven doorgaan.

Om jou op weg te helpen geven we je 10 tips mee om een online verkoopgesprek te voeren.

Maak oogcontact

Oogcontact houden is net zoals in een regulier verkoopgesprek essentieel om het contact en de ‘klik’ met de prospect te bewaren. Kijk regelmatig comfortabel in de lens en behoed je ervan om teveel naar beneden te kijken.

Ken het platform

Of je nu Microsoft Teams, Google Meet, Zoom of een ander platform gebruikt: leer het platform technische kennen. Waar zit de full screen knop? Hoe moet ik mijn scherm delen? Knoeien tijdens de virtuele meeting komt weinig vertrouwenwekkend over.

Selecteer een geschikte achtergrond

Uw achtergrond maakt een sterk statement over wie je bent,  kies dus verstandig! Stel jezelf de vraag: ondersteunt mijn achtergrond hetgeen ik wil vertellen?

Gebruik een middelgrote close-up

Positioneer jezelf zodat de onderkant van het frame je borst raakt (of net onder de schouders) en er bovenaan ook nog ruimte overblijft. Zo ziet de klant genoeg van je gezicht en is er ruimte voor handgebaren.

Leg voldoende enthousiasme in je communicatie

De regel ‘enthousiasme is het water en brood van elke verkoper’ geldt evenzo tijdens een videocall. Praat niet op een eentonige manier maar breng variatie in je stemintonatie. Zo houd je het gesprek boeiend. Een energieke ondertoon zorgt voor impact en overtuigingskracht.

Glimlach!

Mensen die glimlachen worden gezien als vriendelijk, aanspreekbaar en zorgzaam. Iemand overtuigen doe je altijd vanuit het positieve!

Start het gesprek met fullscreen videobeeld

Om het vertrouwen op te bouwen dient de prospect minstens eerst 10 minuten jouw gezicht te zien. Pas daarna is er ruimte voor eventuele slides.

Bereid je vragen voor

Net zoals bij een fysiek verkoopgesprek, heb je jouw voorbereide vragen naast je liggen. Zo vergeet je nooit meer een cruciale vraag op het juiste moment te stellen. Let erop dat minstens 80% van je vragen ‘open’ vragen zijn (vragen die beginnen met hoe, wanneer, wat, waarom). Een verkoper stelt in principe enkel gesloten vragen (vragen die je enkel met ja of nee kan beantwoorden) wanneer hij bevestiging wil.

Kom meteen ter zake

Besteed niet te veel tijd aan praatjes, zeker niet tijdens het begin van de call. Prospects plannen vaak back-to-back virtuele vergaderingen. Meteen van wal steken is de boodschap. In een fysiek verkoopgesprek is er na het ‘doelgerichte’ gedeelte vaak ruimte om te praten over koetjes en kalfjes. Bij een videocall raden we aan dit te beperken en af te toetsen in hoeverre de prospect hier ruimte voor heeft.

Hou het hoofd koel. 

Technologie werkt niet altijd (ongeacht de voorbereiding). De verbinding kan altijd wegvallen. Bewaar je kalmte, de prospect heeft ook al jouw schoenen gestaan!

Ik wens je veel succes met je online verkoopgesprekken!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief