fbpx

Uit onderzoek van Salesforce  blijkt dat 40% van de verkopers het moeilijker vindt om virtueel te verkopen dan de klant face-to-face te spreken. Om jou op weg te helpen geven we je 10 tips mee om een online verkoopgesprek professioneel te voeren.

De eerste indruk

Het is een vaak gehoord cliché, maar de eerste indruk maak je maar 1 maal. Kleed je gepast en zorg voor een rustige en professionele omgeving. Gebruik een professionele profielfoto en begin het gesprek met een vriendelijke begroeting.

Je achtergrond maakt een sterk statement over wie je bent,  kies dus verstandig! Zorg eveneens voor een goede belichting en vermijd storend achtergrond lawaai. Stel jezelf de vraag: ondersteunt mijn achtergrond hetgeen ik wil vertellen?

Maak oogcontact

Oogcontact houden is net zoals in een regulier verkoopgesprek essentieel om het contact en de ‘klik’ met de prospect te bewaren. Kijk regelmatig comfortabel in de lens en behoed je ervan om teveel naar beneden te kijken. Dit helpt om een persoonlijke connectie te maken en vertrouwen op te bouwen.

En vermijd de Powerpoint valkuil.

Ken het platform

Of je nu Microsoft Teams, Google Meet, Zoom of een ander platform gebruikt: leer het platform technische kennen. Waar zit de full screen knop? Hoe moet ik mijn scherm delen? Knoeien tijdens de virtuele meeting komt weinig vertrouwenwekkend over. Test dus van tevoren of je microfoon, luidsprekers en camera correct werken.

Middelgrote close-up

Positioneer jezelf zodat de onderkant van het frame je borst raakt (of net onder de schouders) en er bovenaan ook nog ruimte overblijft. Zo ziet de klant genoeg van je gezicht en is er ruimte voor handgebaren.

Wees enthousiast

De regel ‘enthousiasme is het water en brood van elke verkoper’ geldt evenzo tijdens een videocall. Praat niet op een eentonige manier maar breng variatie in je stemintonatie. Zo houd je het gesprek boeiend. Een energieke ondertoon zorgt voor impact en overtuigingskracht.

Glimlach!

Mensen die glimlachen worden gezien als vriendelijk, aanspreekbaar en zorgzaam. Iemand overtuigen doe je altijd vanuit het positieve!

Start met fullscreen

Om het vertrouwen op te bouwen dient de prospect minstens eerst 10 minuten jouw gezicht te zien. Pas daarna is er ruimte voor eventuele slides.

Bereid je vragen voor

Net zoals bij een fysiek verkoopgesprek, heb je jouw voorbereide vragen naast je liggen. Zo vergeet je nooit meer een cruciale vraag op het juiste moment te stellen. Let erop dat minstens 80% van je vragen ‘open’ vragen zijn (vragen die beginnen met hoe, wanneer, wat, waarom). Een verkoper stelt in principe enkel gesloten vragen (vragen die je enkel met ja of nee kan beantwoorden) wanneer hij bevestiging wil.

Kom meteen ter zake

Besteed niet te veel tijd aan praatjes, zeker niet tijdens het begin van de call. Prospects plannen vaak back-to-back virtuele vergaderingen. Meteen van wal steken is de boodschap. In een fysiek verkoopgesprek is er na het ‘doelgerichte’ gedeelte vaak ruimte om te praten over koetjes en kalfjes. Bij een videocall raden we aan dit te beperken en af te toetsen in hoeverre de prospect hier ruimte voor heeft.

Hou het hoofd koel

Technologie werkt niet altijd (ongeacht de voorbereiding). De verbinding kan altijd wegvallen. Bewaar je kalmte, de prospect heeft ook al jouw schoenen gestaan!

Met deze 10 tips kan je een succesvol online verkoopgesprek voeren en de omzet voor je bedrijf verhogen. Vergeet uiteraard je afsluittechnieken niet.

We wensen je veel succes met je online verkoopgesprekken!

Wil je er echt een topper in worden. Contacteer ons dan gerust.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief