fbpx

Vaak bereiken accountmanagers niet het succes die ze zouden willen bereiken. Wat zouden hiervan de oorzaken kunnen zijn ?

Gebrek aan duidelijkheid

Als u geen duidelijk beeld hebt van wat u wilt, krijgt u het hoogstwaarschijnlijk ook niet. Misschien wilt u meer verdienen, maar bepaalt u niet exact hoeveel extra u wil verdienen. Misschien overweegt u een carrièreswitch, maar  definieert u niet exact wat en hoe die nieuwe carrière er moet uitzien. Tot het moment dat u beslist wat u exact wilt en wat uw aanpak zal zijn gebeurt er niets. De meesten onder ons kunnen wel dromen wat ze willen bereiken maar concretiseren niet genoeg. U moet duidelijkheid scheppen wat u exact wil bereiken aan de hand van cijfers en vooraf bepaalde meetbare resultaten die u wil behalen. Zo kunt u uzelf ook verantwoordelijk houden voor het al dan niet halen van deze doelstellingen. Het houdt u scherp.

Te weinig inspanning

U trekt de zaken aan waar u het meest aan denkt. We spreken hier over  de wet van aantrekking. Probeer zoveel mogelijk te visualiseren wat u wil en hoe u dat wil bereiken. U dient die persoon te worden die enorme inspanning doet om zijn zaak van de grond te krijgen, die er alles aan doet om de beste omzet van het salesteam te genereren, die met de beste groeicijfers wil komen,… Te weinig inspanningen doen fnuikt uw resultaat. Een goede ingesteldheid is om uzelf als zelfstandige te zien. Hoe zou u elke dag uw dagtaak aanvatten mocht u volledig afhankelijk zijn van het al dan niet binnenhalen van klanten en geen vast inkomen hebben? Denk er eens goed over na, waarschijnlijk komt u op het idee om meer te netwerken, meer cold calls te doen, u meer bekend te maken op social media of uw klanten regelmatiger en consistenter te bezoeken om de vinger aan de pols te houden, denkt u ook niet ? Doen is de boodschap ! Trouwens, klanten hebben niets liever dan accountmanagers die actie gericht zijn.

Gebrek aan zelfdiscipline

Een afgeleide van het vorige punt. Inspanningen doen zonder vol te houden heeft geen nut. Dan worden uw specfieke doelstellingen niet minder dan vage nieuwjaarsbeloftes. Routine kweken en herhaling zijn belangrijke succesfactoren om de discipline bij uzelf aan te scherpen. Doe uw prospectie inspanningen elke week op dezelfde dag. Bezoek uw bestaande klanten met een vooraf bepaalde regelmaat en frequentie. De mens is een gewoontedier, doe er uw voordeel mee.  Na enkele weken volhouden wordt het een gewoonte om de dinsdag te prospecteren of om maandag morgen uw telefonische afspraken te maken. Na een kwartaal zal u vaststellen dat uw verkoopcijfers stijgen, wat enkel versterkend kan werken voor uw zelfvertrouwen en uiteindelijk ook uw zelfbeeld.

Gebrek aan flexibiliteit

Sommigen onder ons kunnen wel leren maar willen niets bijleren. Gedachten en uitspraken zoals “ik kan dat al” of “voor mij is dat een fluitje van een cent” zijn uw grootste vijanden in persoonlijk leiderschap en vooruitgang.  Wanneer uw overtuiging zo groot is, zelfs zo groot dat ze niet strookt met de werkelijkheid, dan kunt u nooit nieuwe strategieën en tactieken aanleren om te groeien. Wanneer dergelijke mensen uiteindelijk toch falen klampen ze zich vast aan hun overtuiging dat diegenen die wel succes hebben over een natuurlijk voordeel beschikken waarover zij niet beschikken of omdat de omstandigheden er niet naar waren.

Conclusie: duidelijkheid scheppen in wat u exact wil, ernaar handelen, volhouden en steeds willen bijleren zijn de sleutels tot verkoopsucces.

Wilt u naast uw hard skills ook uw soft skills optimaliseren voor het beste verkoopresultaat ? Contacteer ons voor een kennismakingsgesprek !

Schrijf een reactie