De customer journey beschrijft de volledige reis en de belevingen die een klant ervaart, gaande van de bewustwording van een bepaald probleem of een behoefte tot na de uiteindelijke aankoop. Er bestaan verschillende customer journey modellen met verschillende aantallen van fasen. Bij Reachers gaan we uit van een vierstappenmodel.
De 4 stappen van de customer journey
Het vierstappenmodel van de customer journey bevat uit de volgende fasen:
- See: De klant wordt zich bewust van een probleem of behoefte. Daardoor wordt hij of zij bewust van een bepaald product of dienst.
- Think: De klant heeft al een eerste contact gehad met verschillende producten en overweegt een product of dienst aan te kopen. In deze fase gaan klanten vaak op zoek naar reviews en/of vergelijkingen.
- Do: In deze fase gaat de klant uiteindelijk over tot een aankoop. Elke stap die bijdraagt tot de aankoop behoort tot deze fase.
- Care: Na de aankoop kan het zijn dat de klant zich engageert en terugkeert naar het bedrijf voor verdere aankopen. De klant heeft dan waarschijnlijk een goede dienst na verkoop verkregen en is tevreden met het product of de dienst. De klant wordt loyaal aan uw bedrijf.
Sales quiz
How strong is your sales knowledge? Challenge yourself and gain insight into your sales skills!
Whitepaper
Want to know even more? Download our white paper get inspired by 5 useful sales tips.
Newsletter
Keep up with the latest sales developments through our newsletter.