De go-to-market strategie of GTM-strategie beschrijft hoe de verkoper potentiële klanten kan bereiken om hen te overtuigen van hun product of dienst. Hierdoor hoopt het bedrijf een voordeel te hebben tegenover de concurrentie.
Go to market versus marketing
Een GTM-strategie is, in tegenstelling tot een marketingstrategie, een plan op korte termijn en heeft als doel meer richting te geven aan het plan van aanpak. U kunt zo’n plan opstellen voor een specifiek product of dienst, maar eveneens voor een volledig merk of bedrijf.
Onderdelen van een GMT-strategie
Om een go-to-market strategie op te stellen moet u enkele zaken bepalen en beschrijven:
- De klant: elk bedrijf heeft één of verschillende doelgroepen. Deze doelgroep is echter niet altijd degene die het product zal aankopen of betalen. Denk dus niet enkel aan de doelgroep, maar ook aan de koper.
- Waardepropositie: om de klanten te overtuigen, moeten ze weten waarom uw product goed is en welk voordeel uw product hen kan geven. Zorg ervoor dat u dit op een rijtje kunt zetten en duidelijk kan maken aan de klant.
- Prijsstrategie: u wilt natuurlijk een prijs vragen waarmee u winst maakt. Maar, houd ook rekening met de concurrentie en hoe u wilt overkomen op de markt.
- Marketing en promotie: ten slotte is het belangrijk om te weten welke kanalen u gaat gebruiken om de doelgroep aan te spreken en uw promotie te voeren. Denk ook aan hoe de distributie zal gebeuren. Heeft u een webshop, een fysieke winkel of beiden?
Discover more sales terms.
Sales quiz
How strong is your sales knowledge? Challenge yourself and gain insight into your sales skills!
Whitepaper
Want to know even more? Download our white paper get inspired by 5 useful sales tips.
Newsletter
Keep up with the latest sales developments through our newsletter.