fbpx

ROI or return on investment

ROI of return on investment geeft aan of een investering winstgevend is of niet. Het toont de verhouding tussen de kosten van een investering en hoeveel deze opbrengt of in de toekomst zal opbrengen. Zo kan een bedrijf makkelijker beslissen welke investeringen de moeite waard zijn en ze vervolgens zullen doorvoeren.

Berekenen van de ROI

De berekening van de return on investment is simpel: u deelt de opbrengsten door de kosten en vermenigvuldigt dit met honderd. Zo bekomt u het percentage van de winstgevendheid.

Toepassing

De ROI wordt vooral gebruikt om het budget te verdelen over de verschillende campagnes, en om makkelijk en snel te bekijken of een bepaalde investering de moeite en het geld waard is. De berekening houdt echter alleen rekening met de financiële waarde van de investering. Indien een bepaalde campagne gericht is op andere zaken die niet direct invloed hebben op het financiële aspect van de organisatie, zoals bijvoorbeeld naamsbekendheid, dan zal de ROI geen correct beeld geven over deze campagne.

Discover more sales terms.

Sales quiz

How strong is your sales knowledge? Challenge yourself and gain insight into your sales skills!

Whitepaper

Want to know even more? Download our white paper get inspired by 5 useful sales tips.

Newsletter

Keep up with the latest sales developments through our newsletter.

en_GB