Sales quota omschrijven de doelstellingen die een verkoper of verkoopteam heeft. Deze objectives kunnen een minimum aantal verkopen zijn, maar het kan ook gaan om een aantal nieuwe klanten. Vaak hangt er een periode vast aan deze quota en moet de verkoper of het verkoopteam deze doelstellingen behalen in een maand, een kwartaal of een jaar, afhankelijk van de werking van het bedrijf.
Het nut van sales quota
Door de verkopers niet gewoon hun gang te laten gaan en een duidelijke target vast te zetten, krijgen ze meer druk en motivatie om meer te verkopen. Dit kan dan weer de verkoopcijfers laten stijgen. Let er wel op dat de quota niet te hoog zijn. Ze moeten nog steeds haalbaar zijn, anders kan dit demotiverend werken en zal er een negatief effect ontstaan. Baseer u daarom op voorgaande verkoopcijfers om de doelstellingen te bepalen.
Twee soorten quota
We kunnen sales quota onderverdelen in 2 soorten:
- Directe quota: deze zijn vooral voor de verkopers die het in zich hebben om deze te behalen. Directe quota zijn bijvoorbeeld quota voor nieuwe klanten of voor bestaande klanten en worden gebaseerd op data uit het verleden
- Overlay quota: overlay quota zijn eigenlijk een som van de directe quota. Voor de sales manager zal dat dus de som zijn van de directe quota van de vertegenwoordigers onder hem.
Discover more sales terms.
Sales quiz
How strong is your sales knowledge? Challenge yourself and gain insight into your sales skills!
Whitepaper
Want to know even more? Download our white paper get inspired by 5 useful sales tips.
Newsletter
Keep up with the latest sales developments through our newsletter.