In een SWOT-analyse brengt u de sterktes, zwaktes, bedreigingen en kansen van het bedrijf of een specifiek project in kaart. Zo krijgt u een overzicht van interne en externe factoren die mogelijk een invloed hebben op uw project, en kan u zich hierop voorbereiden of een oplossing zoeken indien dit nodig blijkt.
De onderdelen van de SWOT-analyse
Specifiek gaat het in deze analyse over:
- Strengths: wat zijn de sterktes of troeven van uw bedrijf?
- Weaknesses: wat zijn de zwaktes in uw bedrijf
- Opportunities: welke kansen kan dit werkjaar brengen?
- Threats: welke zaken zijn een bedreiging voor uw bedrijf?
De sterktes en zwaktes zijn interne factoren en spelen zich dus af binnen het bedrijf. U heeft hier dus grip op en u kunt deze in zekere zin beïnvloeden. Voorbeelden hiervan zijn een uitgebreid assortiment of de financiële mogelijkheden. Kansen en bedreigingen zijn externe factoren die u weinig tot niet kunt beïnvloeden. Voorbeelden hiervan zijn nieuwe concurrenten of of de behoeften van de consumenten die veranderen.
Wat met de uitkomst ervan?
Omdat de SWOT-analyse een beter beeld schept over het bedrijf of het project, kunt u de analyse gebruiken om een strategie op te zetten of om grotere beslissingen te nemen. De analyse wordt soms zelfs gebruikt door personen voor ze gaan solliciteren om een beter beeld te krijgen van zijn eigen sterktes en zwaktes.
Discover more sales terms
Sales quiz
How strong is your sales knowledge? Challenge yourself and gain insight into your sales skills!
Whitepaper
Want to know even more? Download our white paper get inspired by 5 useful sales tips.
Newsletter
Keep up with the latest sales developments through our newsletter.