fbpx

Het is een uitspraak die je bij zowat elk sollicitatiegesprek te horen krijgt. Jammer dat de energie heel vaak verloren gaat bij de verkeerde prospecten. Het is alsof verkopers aangetrokken zijn tot moeilijke klanten. U hebt als werkgever weinig aan een verkoper met veel doorzettingsvermogen an sich. U hebt iets aan een verkoper die dat doorzettingsvermogen inzet bij prospecten die effectief openstaan voor uw voorstel. Waar er licht is aan het eind van de tunnel. Idealiter komt u reeds heel vroeg tijdens de verkoopcyclus te weten of de klant al dan niet past bij uw bedrijfsprofiel. Dat doet u aan de hand van het stellen van gerichte open vragen.

Open vragen stellen is één van de beste verkooptechnieken die er zijn. Wanneer u buitenkomt bij uw allereerste bezoek dient u als verkoper reeds te weten wat uw kansen op verkoop zullen zijn. Het inschatten van de kooptemperatuur van een klant is van essentieel belang voor uw slaagkansen als accountmanager of business developer. Is er effectief licht aan het eind van de tunnel ? Dan doet er inderdaad goed aan om de klant te blijven bezoeken tot aan het orde. Dan komt uw doorzettingsvermogen goed van pas. Doet hij dat niet dan kunt u uw energie beter benutten bij andere klanten. Conclusie: gebruik uw tijd zo efficiënt mogelijk.

Schrijf een reactie