fbpx

Als salesmanager ligt uw nadruk soms verkeerd. Bedrijven die een eerste keer samenwerken met Reachers vallen snel door de mand als ze ons vertellen dat ze op zoek zijn naar succesvolle verkopers.

Vaak krijgen we te horen dat verkopers de reden zijn voor teleurstellende verkoopcijfers. In sommige gevallen valt daar zeker iets over te zeggen, maar vaak is er meer aan de hand. Als u succesvolle verkopers wilt, moet u beseffen dat u uitspraken als “dat moet beter kunnen” beter niet te veel in de mond neemt als u praat met uw verkopers.

Verkopers zijn opgeleid om producten of diensten te verkopen. Dat is een simpele en juiste redenering. Maar uw verkopers zomaar in het wilde weg de baan op sturen naar (potentiële) klanten is inefficiënt. U als salesmanager moet op voorhand weten waarin die klanten geïnteresseerd zijn. Stuur dus geen verkopers af op bedrijven of particulieren die niets met uw producten of diensten te maken hebben.

Succesvolle verkopers hebben meer dan enkel aanleg en inzicht nodig. Als u verkopers naar het foute doelpubliek stuurt, mag het u niet verbazen dat de cijfers tegenvallen. Het komt erop aan om de juiste klanten te selecteren. Het spreekt voor zich dat geïnteresseerde klanten sneller geneigd zullen zijn om uw diensten of producten te kopen dan ongeïnteresseerde klanten. Met andere woorden: als u uw verkopers op het juiste publiek loslaat, zullen uw verkoopcijfers automatisch stijgen. Succesvolle verkopers ontstaan dus niet zomaar.

Maar dat is uiteraard niet het enige dat u kunt doen. De juiste verkooptechnieken en een goed verkoopplan zijn ook cruciaal om succesvolle verkopers te creëren. Als salesmanager moet u niet de klok rond bezig zijn met uw resultaten te managen, maar is het ook belangrijk dat u uw verkopers managet. Dat doet u niet door hen onder druk te zetten met een inhoudsloze uitspraak als “uw verkoopcijfers moeten omhoog, of anders …”, maar wel door met uw verkopers in gesprek te gaan.

Uw verkopers moeten het gevoel hebben dat ze met problemen tot bij u kunnen komen. Het is één van uw taken als salesmanager om te luisteren naar wat uw verkopers te zeggen hebben. Het zijn zij tenslotte die dagelijks de baan op zijn en met de problemen en obstakels geconfronteerd worden. Als salesmanager moet u daarop ingaan door naar gerichte oplossingen te zoeken in de vorm van een beter salesplan of verkoopstrategie. Alleen zo creëert u succesvolle verkopers.

Bezig zijn met uw cijfers is cruciaal, bezig zijn met uw verkopers is dat mogelijk nog meer. Reachers helpt u graag om succesvolle verkopers te creëren zodat u als bedrijf kunt groeien. Voor meer info of bij interesse kunt u ons contacteren op 0499 32 15 42.

Schrijf een reactie