fbpx

Een CRM-systeem aankopen, is vaak een investering waar u toch even over zult nadenken. Er zijn ook zoveel mogelijkheden op de markt, dat het soms niet eenvoudig is om het kaf van het koren te scheiden. En als ik dan met collega-ondernemers of sales managers praat, merk ik vaak dat ze wel CRM-software gebruiken, maar dat ze daar eigenlijk niet zo tevreden over zijn of nog zaken missen. Hoe komt dat?

Waarom uw bedrijf een CRM-systeem zou moeten hebben

CRM staat voor customer relationship management en is een tool om al uw klantenrelaties in bij te houden en te beheren. Naast praktische gegevens kunt u er ook al uw contactmomenten en salesflow in bijhouden. Een CRM-systeem biedt tal van voordelen, maar dit zijn alvast de belangrijkste:

  • In één oogopslag ziet u de gespreksgeschiedenis met uw prospect of klant, zodat u tijdens het volgende gesprek niet uit de lucht valt. Dit verbetert de klantenervaring.
  • Een collega kan uw ingeplande gesprekken met klanten of prospecten overnemen wanneer u bijvoorbeeld om onvoorziene redenen afwezig bent. Uw collega weet perfect hoever u met dit contact staat.
  • U kunt heel snel statistieken en rapporten genereren en zo meer inzicht krijgen in uw klantenbestand en verkoopcijfers.

Zeker wanneer u meerdere verkopers de baan op stuurt, is een CRM-systeem zo goed als onmisbaar. Net daar wringt soms het schoentje: veel zaakvoerders kiezen het CRM-systeem zonder hun verkopers bij het aankoopproces te betrekken, terwijl zij net de belangrijkste gebruikers zullen zijn.

Laat uw salesmedewerkers het CRM-systeem kiezen

Het is belangrijk dat uw investering in een degelijk CRM-pakket rendeert. Met andere woorden, het moet gebruikt worden waarvoor het bedoeld is. Als uw vertegenwoordigers niet graag met de software werken, zullen ze hun data slechts gedeeltelijk of niet in het systeem invoeren en zo mist een CRM-systeem uiteraard zijn doel. ‘Garbage in, garbage out’, zoals ze dat zeggen. Vermijd dat uw medewerkers het gebruik van het CRM-pakket als een verplichting zien, maar betrek hen bij het aankoopproces en stel goede richtlijnen op.

Zo biedt het CRM-pakket een meerwaarde voor uw accountmanagers

Een verkoper overtuigen, daar heb je een goede argumentatie voor nodig. Dit zijn alvast enkele richtlijnen en tips waar uw accountmanagers zich ongetwijfeld in zullen kunnen vinden:

  • de informatie die zij moeten invoeren in het systeem, moet ook voor hen interessant en nuttig zijn, en niet enkel voor het bedrijf;
  • beperk het aantal in te vullen velden bij een project, tot deze informatievelden een rechtstreekse impact hebben op sluiten van de deal;
  • het systeem moet de gebruikers helpen om betere verkoopcijfers te halen in plaats van beschouwd te worden als een controlemechanisme;
  • alle verkopers moeten vanaf dag één betrokken worden bij de implementatie van het pakket.

Kortom, luister naar uw verkopers en vraag wat zij verwachten van de software. Noteer gedetailleerd alle criteria en ga dan pas op zoek naar een softwarepartner. Doet u het omgekeerd, wat helaas erg vaak gebeurt, dan zien zij dit pakket als ‘opgedrongen’, en terecht. Wanneer de succesvolste accountmanagers echter achter het idee staan, worden zij het voorbeeld voor de rest van het team en zal uw investering gegarandeerd renderen.

Wilt u meer weten over CRM-systemen of weet u niet goed waaraan CRM-software voor uw specifiek bedrijf zou moeten voldoen? Neem gerust contact op.

Schrijf een reactie