fbpx

Call to action

Een call to action, of in het kort een CTA, wordt gebruikt door marketeers of verkopers om (potentiële) klanten aan te moedigen om een bepaalde actie te ondernemen. Deze acties kunnen verschillende zaken zijn. Denk bijvoorbeeld aan iets kopen, contact opnemen of zich inschrijven voor een nieuwsbrief.

Hoe ziet een CTA er uit?

Een CTA op een website heeft vaak de vorm van een button die leidt naar een andere pagina of naar een product in het winkelmandje of in een verlanglijst. Soms is het gewoon een link achter een woord. Call to actions bestaan echter niet alleen online, ze bestaan ook als een mondeling gegeven. Denk maar aan video’s die eindigen met ‘abonneer je op ons kanaal’, ‘volg ons voor meer’ of ‘like deze video’.

Waarom zijn call to actions belangrijk?

Call to actions vormen een belangrijk onderdeel van een webpagina of van andere communicatie met klanten of prospecten. Een CTA maakt duidelijk aan de klant wat de volgende stap is na het tonen van interesse. Zonder dit soort oproepen weten klanten niet wat ze moeten doen. Dit wekt verwarring op, waardoor ze de website verlaten zonder een gewenste actie te ondernemen.

Een call to action is kort en krachtig en moet duidelijk maken wat de klant kan doen. Neem een blogartikel als voorbeeld. Als er onderaan in de blog geen duidelijke call to action staat, zal de lezer misschien niet verder klikken. Hij of zij heeft de blog gelezen en heeft de informatie die men nodig had. Zet u onderaan wel een CTA, dan is er een grote kans dat de lezer zal verder klikken en misschien wel iets zal kopen.

Ontdek meer sales termen

Sales quiz

Hoe sterk is uw sales kennis? Daag uzelf uit en krijg inzicht in uw verkoopskills!

Whitepaper

Nog meer weten? Download onze whitepaper laat u inspireren door 5 nuttige sales tips.

Nieuwsbrief

Blijf bij met de laatste sales ontwikkelingen door middel van onze nieuwsbrief.