Naast verkooptrainingen, kan Reachers u ook begeleiden in de vorm van coaching sessies. Deze verkoop coaching kan artificieel verlopen, in de vorm van fictieve situaties en rollenspellen. Dit kan leerrijk zijn, maar bij Reachers geloven we dat u nog veel meer kan halen uit field coaching sessies.
Wat is field coaching?
Field coaching in sales is een vorm van verkoop coaching waarbij de verkoopcoach meegaat naar een verkoopgesprek met een prospect of klant om ‘in the field’ begeleiding te voorzien. Het gaat dus niet langer om een fictieve situatie, maar er wordt een echt verkoopgesprek gehouden. Hierbij gaat de verkoopcoach de aanpak en verkooptechnieken van de verkoper observeren, evalueren en van feedback voorzien. Het doel ervan is om werkpunten te achterhalen en aan te pakken, zodat de verkoper betere verkoopgesprekken kan voeren en voorts de verkoopdoelstellingen kan behalen.
Waarom is field coaching relevant voor u?
Field coaching brengt verschillende voordelen met zich mee. Doordat de coach echte gesprekken mee volgt, en we dus te maken hebben met een representatieve situatie, kunnen werkpunten gericht en nauwgezet geïdentificeerd worden. Daarnaast kan de feedback onmiddellijk gegeven worden, met het gesprek nog fris in het achterhoofd. Dit maakt dat de terugkoppeling meteen kan worden toegepast en kunnen eventuele problemen meteen worden opgelost. Verder is de verkoopcoach doorgaans een persoon die zich buiten de organisatie bevindt, waardoor er met een frisse blik naar de verkoopgesprekken kan worden gekeken. Tot slot kan zo’n field coaching sessie uw verkoopprestaties ten goede komen, als er goed aan de feedback wordt gewerkt.
Reachers als uw field coach
Of u nu een training hebt gevolgd of u uw eigen verkoopmethode wil bijschaven, bij Reachers kan u terecht voor field coaching. De coaching sessie gebeurt doorgaans één op één, waarbij we uw individuele sales vaardigheden aanscherpen. We vertrekken vanuit een coaching plan die volledig op uw maat wordt opgesteld. Vervolgens volgen wij het verkoopgesprek met de klant of prospect mee, waarna we uw aanpak ontleden en analyseren. Na het afronden van het gesprek geven wij feedback, met zowel de goede punten als de minder goede werkpunten. Dit vormt de input van de volgende sessie, waarin de feedback zal worden toegepast.
In concrete termen focust Reachers onder andere op de volgende onderwerpen:
- De voorbereiding van het verkoopgesprek
- De houding, het enthousiasme en de doelgerichtheid van de verkoper
- Time management
- De gestelde vragen en de gebruikte argumentatie in het verkoopgesprek
- Het afsluiten van het gesprek
- …
Ook na het coaching programma kan Reachers u blijven begeleiden. Zo bieden wij verdere telefonische opvolging aan met als doel de verkoper scherp te houden.
Bent u geïnteresseerd in onze coaching sessies? Of wilt u meer weten? Aarzel dan niet om ons te contacteren.