fbpx

Sales termen

I am raw html block.Een overzicht van de voornaamste sales termen Soms lijkt het erop dat de sales wereld haar eigen taal heeft, met complexe vaktermen en jargon. Op deze pagina trachten we de voornaamste sales termen voor u te verklaren, zodat u helemaal mee bent.  

A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0-9

A

Account-based marketing

Account-based marketing, of in het kort ABM, is een strategie die vooral gebruikt wordt in B2B marketing. De strategie focust zich op elke individuele klant en hun behoeften om de verkoop en boodschap persoonlijk te maken.

Accountmanagement

Met accountmanagement of accountbeheer beheert u de relaties met uw klanten. Dit doet de accountmanager door voldoende service te verlenen en ondersteuning te bieden aan de klanten. Zo kunt u ervoor zorgen dat u de klanten kan behouden en kunt u de omzet verhogen.

Afsluittechnieken

Afsluittechnieken worden gebruikt aan het einde van een verkoopgesprek om de prospect of klant te overtuigen om tot aankoop over te gaan. U sluit als het ware uw verkoopgesprek af met een gepaste afsluittechniek.

Acquisitie

Acquisitie in sales is een belangrijk onderdeel van de verkoopcyclus en verwijst naar het proces van het zoeken, vinden en benaderen van nieuwe klanten, met als doel hen uw producten of uw diensten te laten kopen. Er bestaan verschillende manieren om dit te doen, bijvoorbeeld cold calling, e-mailmarketing en netwerken.

B

B2B en B2C

Het grootste verschil tussen B2B en B2C is dat B2B zich richt op het verkopen van producten of diensten aan andere bedrijven. Een voorbeeld hiervan is een productiebedrijf. B2C richt zich op de verkoop aan consumenten op de particuliere markt, denk maar aan supermarkten. Door het grote verschil in doelgroep is er heel wat verschil in de aanpak van marketing voor het bedrijf.

BoFU

De bottom of the funnel of BoFu is de laatste stap in de sales funnel. In deze fase zullen de prospects beslissen of ze overgaan tot aankoop. Het is hier dus belangrijk dat de verkoper in contact gaat met de potentiële klant om deze te overtuigen.

Buyer persona

Een buyer persona verwijst naar een profiel van een 'ideale klant'. Dit profiel is doorgaans semi-fictief, en ontstaat door middel van onderzoek en data-analyse. Hierbij gaat het om een zeer gedetailleerde beschrijving op vlak van demografie, interesses, gedrag, uitdagingen, doelen en behoeften.

C

Call to action

Een call to action, of in het kort en CTA, gebruiken marketeers of verkopers om potentiële klanten een te moedigen om een bepaalde actie te ondernemen. Deze acties kunnen verschillende zaken zijn, bijvoorbeeld iets kopen, contact opnemen, zich inschrijven, enzoverder.

Churn rate

Churn rate omvat het percentage van klanten dat een bedrijf verliest in een bepaalde periode. Het wordt berekend door het aantal klanten dat in een bepaalde periode vertrekt te delen door het totaal aan klanten aan de start van die periode. Een synoniem voor churn rate is klantverloop.

Closing ratio

De closing ratio wordt gebruikt als maatstaf voor hoe efficiënt een verkoper of een verkoopteam werkt. Het is het percentage van potentiële klanten die aangesproken werden en die uiteindelijk tot een deal hebben geleid.

Commissie of commission

Als een verkoper een verkoop succesvol afsluit, krijgt hij een percentage van de verkoop. Dit is de commission of de commissie. Deze vergoeding is vaak afhankelijk van het bedrag dat hij of zij verkocht heeft en wordt bovenop zijn loon betaald.

Commission plan

Een commission plan beschrijft hoe de commissie voor de verkoper wordt berekend en wordt uitbetaald. Het plan werkt als motivatie voor de verkopers om nog meer hun best te doen om zoveel mogelijk te verkopen.

Conversie en conversie ratio

De conversie ratio of conversion rate is het percentage van prospects of klanten dat tot een actie overgaat op een webpagina. Deze acties kunnen verschillende zaken inhouden, zoals bijvoorbeeld zich inschrijven in de nieuwsbrief, een formulier invullen of een aankoop doen.

CRM of Customer Relationship Management

De term CRM of Customer Relationship Management verwijst naar systemen of software die u helpen om klanteninformatie bij te houden en te analyseren. Dit kunt u gebruiken om uw verkoopstrategie te optimaliseren.

Cross-selling

Bij cross-selling biedt de verkoper bestaande klanten producten of diensten aan, die een aanvulling zijn op hun vorige aankopen. Vaak wordt bij de aankoop een extra product voorgesteld die de klant met het gekozen product kan gebruiken.

Customer Acquisition Cost

Acquisitie, ofwel het zoeken en benaderen van potentiële klanten, is een essentieel element in de verkoopcyclus, maar kan ook wel wat kosten met zich meebrengen. De kosten die een bedrijf maakt voor de acquisitie van een klant noemen we de customer acquisition cost of CAC.

Customer journey

De customer journey, beschrijft de reis en de beleving die de klant volgt tussen het bewust worden van een bepaald probleem tot na de uiteindelijke aankoop. Er bestaan verschillende versies van de stappen van de customer journey.

Customer lifetime value

De customer lifetime value, of in het kort CLV, is de totaalwaarde van een klant vanaf het begin tot het einde van een klantenrelatie. Het bevat het verwachte bedrag dat de klant zal uitgeven tijdens de relatie met het bedrijf.

Customer success manager

Een customer succes manager of CSM zorgt voor gezonde klantrelaties en biedt hulp aan de klanten. Hij of zij is een direct aanspreekpunt voor de klant, om de verkoop zo vlot en aangenaam mogelijk te laten verlopen en ook na de aankoop eventuele problemen helpen oplossen.

D

Decision making unit

Als u iets verkoopt aan een klant of prospect, moet u rekening houden met de decision making unit of DMU. De DMU slaat op iedereen die een rol speelt tijdens de beslissing om een product of dienst aan te kopen.

Demand generation

Demand generation slaat op alles wat een bedrijf doet om de doelgroep warm te maken voor het bedrijf en haar producten en/of diensten. Met demand generation wil het bedrijf, zoals de naam zelf al zegt, vooral meer vraag creëren naar hun product of dienst.

Discovery call

Het eerste (telefonisch) gesprek dat u heeft met een potentiële klant noemen we een discovery call. Met dit gesprek kan de verkoper de klant leren kennen en ontdekken of het product of dienst past bij deze klant.

E

Elevator pitch

Een elevator pitch is een korte en krachtige presentatie van een product of dienst om de potentiële klant te overtuigen van de voordelen ervan. Vaak duurt deze slechts één minuut en moet deze dus overtuigend genoeg zijn.

F

Field coaching

Bij field coaching gaat een sales coach mee naar de werkomgeving, lees een verkoopgesprek, van een verkoper. Hierbij wordt het gedrag van deze werknemer tijdens het verkoopgesprek geobserveerd, waarna de verkoopcoach gerichte feedback zal voorzien. Het doel van field coaching is de kwaliteit van het verkoopgesprek doen toenemen, en verder betere verkoopcijfers behalen.

Firmographics

Firmographics of firmographic data verwijst naar algemene eigenschappen en informatie over een bepaald bedrijf. B2B-verkopers kunnen deze data gebruiken om betere prospects te vinden.

Follow-up

Met een follow-up gesprek volgt u potentiële klanten op na een vorig contact of een sales pitch. Met dit contact wil de verkoper polsen naar de interesse van de klant en eventueel een verkoop af te sluiten.

G

Go to market

Go to market of GTM is een plan waarin beschreven wordt hoe de verkoper potentiële klanten kan bereiken en overtuigen om hun product of dienst te kopen. Met deze strategie wil het bedrijf een voordeel verkrijgen tegenover de concurrentie.

H

Hit rate

De hit rate geeft het percentage weer van het aantal verkopen tegenover het aantal pogingen de verkoper heeft gedaan. Dit is een belangrijke KPI voor verkopers om hun succes te meten en u kunt het eenvoudig berekenen.

I

Inbound marketing

Inbound marketing is een prospectiemethode waarbij het bedrijf zich richt op het creëren van waardevolle content en ervaringen om potentiële klanten naar het bedrijf te trekken. Voorbeelden van inbound marketing zijn content marketing, e-mail marketing of SEO.

K

KPI

Een KPI is een kritieke prestatie-indicator of key performance indicator in het Engels. Zoals de naam al aangeeft, is het een indicator om de prestatie van een bedrijf te meten. Er bestaan heel wat verschillende KPI’s in sales om de doelstellingen meetbaar te maken.

L

Lead generation of leadgeneratie

Lead generation, oftewel leadgeneratie in het Nederlands, slaat op het proces van het aantrekken en identificeren van potentiële klanten voor een bedrijf. Het doel ervan is om mensen te vinden die geïnteresseerd zijn in uw aanbod en/of uw bedrijf, en om hen om te zetten in 'gekwalificeerde leads' die het verkoopteam kan benaderen.

Lead nurturing

Tijdens het proces van lead nurturing bouwt de verkoper een relatie op met een potentiële klant. Hiervoor gebruikt hij verschillende marketingtechnieken om tot belangrijke informatie te komen.

Lead scoring

Met lead scoring geeft u alle leads een score om ze te rangschikken volgens prioriteit. De verkoper geeft elke lead een score op hoe groot de kans is dat ze overgaan tot aankoop en hoe snel ze dat zullen doen.

M

MoFu

De middle of the funnel of MoFu verwijst naar het middelste deel van de sales funnel. In deze fase van de funnel overweegt de klant uw product, de verkoper zal hier proberen de leads om te zetten in prospects.

N

Net promoter score

De net promoter score, in het kort NPS, is een indicatior die de klanttevredenheid in kaart brengt. Vaak wordt dit berekend aan de hand van een eenvoudige bevraging bij de klanten, die bijvoorbeeld een cijfer kunnen geven van 0 tot 10.

O

Outbound sales

Outbound sales is een begrip dat verwijst naar de activiteiten die een sales professional onderneemt om klanten via allerhande kanalen te contacteren. Niet de prospect of klant, maar de verkoper neemt het initiatief, waardoor outbound sales verschilt van inbound marketing. Voorbeelden hiervan zijn cold calling, netwerken of adverteren.

P

Pipeline

Een pipeline in sales verwijst naar het proces van het volgen van potentiële klanten, vanaf het eerste contact tot aan de uiteindelijke verkoop. Het is een visuele weergave van de verschillende fasen in het verkoopproces, die salesmedewerkers in staat stelt om de voortgang van hun deals te volgen en te beheren.

Product-led growth

Product-led growth is een strategie die bedrijven kan helpen om sneller en efficiënter te groeien aan de hand van hun producten of diensten. Het biedt vooral hulp bij een go-to-market strategie.

Prospectie en prospects

Prospectie slaat op het vinden en kwalificeren van klanten. Het is een commercieel en continu proces waarbij een bedrijf op zoek gaat naar prospects, oftewel potentiële klanten.

Q

Qualification

Als een verkoper een qualification doet, zal hij of zij nagaan of een potentiële klant een grote kans heeft om tot een aankoop over te gaan. Dit kan de verkoper doen door het budget, de behoeften en de aankoopbereidheid van de klant te onderzoeken.

Quota

Sales quota omvatten de doelstellingen voor de verkoper. Deze doelstellingen gaan over het verkoopvolume in een bepaalde periode. Meestal moeten de verkopers deze bereiken in een maand, een kwartaal of in een jaar.

R

Referral

Als een klant of een andere zakelijke relatie uw product of dienst aanbeveelt aan een andere potentiële klant, noemen we dit een referral. Verkopers kunnen hun klanten vragen om dit te doen tijdens het verkoopproces of aan het einde van een succesvolle verkoop.

Retargeting

Retargeting in sales is een marketingstrategie waarbij mensen worden benaderd die eerder met uw merk of website in contact zijn geweest, maar geen aankoop hebben gedaan of geen gewenste actie hebben voltooid. Het vertrekt vanuit het idee dat potentiële klanten niet altijd een aankoop doen wanneer ze een website voor het eerst bezoeken.

RevOps

Met RevOps of revenue operations komen verschillende afdelingen bij elkaar om aan gemeenschappelijke doelen te werken. Zo kunnen verschillende teams gemakkelijker beslissingen nemen om zo ook het bedrijf te helpen groeien.

ROI

ROI of return on investment toont of een investering winstgevend is of niet. Het toont de verhouding tussen de kosten van een investering en hoeveel deze opbrengt of zal opbrengen. Op basis hiervan kan een bedrijf beslissen welke investeringen ze zullen doorvoeren.

S

Sales coach en sales coaching

Bij sales coaching, synoniem voor verkoop coaching, wordt een verkoper individueel begeleid, met als doel de verkoopgesprekken naar een hoger niveau te tillen. Deze verkoop coaching sessies kunnen artificieel verlopen, in de vorm van fictieve situaties en rollenspellen, maar het kan ook gebeuren bij echte verkoopgesprekken in de vorm van field coaching sessies. Deze één op één sessies worden gegeven door de sales coach.

Sales cycle

Een sales cycle toont de stappen tussen de lead generation en het afsluiten van een verkoop. Hiermee weet de verkoper altijd wat de volgende stap is bij elke (potentiële) klant. U kunt deze cyclus gebruiken om uw succes te laten terugkomen bij uw volgende klanten. Synoniemen van sales cycle zijn verkooproces of verkoopcyclus.

Sales enablement

Sales enablement omvat de content en tools die de verkoper helpen om hun vaardigheden en resultaten te verbeteren. Zo kunnen de verkopers effectiever handelen in een verkoop.

Sales forecast

De sales forecast voorspelt hoe het verkoopvolume, de omzet en de winst zal zijn. Hiervoor wordt er gekeken naar verkoopgegevens uit het verleden en de toekomstige markttrends.

Sales funnel

De sales funnel of verkooptrechter beschrijft de reis van een potentiële klant naar een aankoop op een visuele wijze. Het omvat verschillende stadia: ten eerste wordt de klant bewust van uw bedrijf en uw aanbod, hij of zij raakt geïnteresseerd, het product of de dienst wordt vervolgens overwogen, hierna maakt de klant definitief een beslissing.

Sales opleiding

In een sales opleiding worden verkoopprofessionals opgeleid en getraind om hun verkoopvaardigheden te ontwikkelen en hun prestaties te verbeteren. Het doel ervan is om verkoopmedewerkers kennis en vaardigheden te bieden die ze nodig hebben om succesvol te zijn in hun rol en hun verkoopdoelen te bereiken. Synoniemen zijn verkoopopleiding, verkooptraining en sales training.

Salesplan

Een salesplan of verkoopplan is een strategisch plan dat beschrijft hoe uw product of dienst verkocht wordt, welke doelmarkten benaderd worden, hoe de verkoop gestimuleerd en beheerd moet worden en hoe prestaties gemeten moeten worden. Een goed salesplan is essentieel om uw verkoopdoelstellingen te bereiken.

Sales training of sales trainer

In een sales training worden verkoopprofessionals opgeleid en getraind om hun verkoopvaardigheden te ontwikkelen en hun prestaties te verbeteren. Het doel ervan is om verkoopmedewerkers kennis en vaardigheden te bieden die ze nodig hebben om succesvolle verkopers te zijn en om hun verkoopdoelen te bereiken. Dergelijke trainingen worden gegeven door een sales trainer. Synoniemen zijn verkoopopleiding, verkooptraining en sales opleiding.

Sales velocity

Een potentiële klant beweegt zich door de sales funnel om tot een aankoop te komen. De snelheid van die weg meten we aan de hand van de sales velocity of verkoopsnelheid.

SWOT analyse

In een SWOT-analyse brengt u de interne sterktes en zwaktes, en externe bedreigingen en kansen van het bedrijf of een specifiek project in kaart. Zo krijgt u een overzicht van interne en externe factoren waarop u het project kan voorbereiden of waarvoor u een oplossing kan zoeken indien mogelijk.

T

Target market

Als u een product of dienst verkoopt, zal u een bepaalde doelgroep willen bereiken. Deze doelgroep noemen we de target market. Deze groep heeft vaak een bepaalde eigenschap met elkaar gemeen en wordt door deze eigenschap gezien als de meest waarschijnlijke klanten.

Territory

Soms zal een verkoper de verantwoordelijkheid krijgen over een bepaald gebied, met andere woorden een sales territory. De verkoper zal in dat gebied nieuwe klanten zoeken en de bestaande klanten uit dat gebied onderhouden.

ToFu

De top of the funnel of ToFu verwijst naar het begin van de sales funnel. In deze fase spreekt u een groot publiek aan en wilt u dat mensen zich bewust worden van uw bedrijf, merk of product.

U

Upselling

Stel: iemand wil in diezelfde fietsenwinkel een fiets kopen, maar er wordt een beter model aangeboden of een betere fietszadel waardoor de fiets duurder, maar misschien ook beter uitkomt. Dan doet de verkoper hier aan upselling, waarbij er een upgrade wordt voorgesteld, die duurder is dan het product dat de klant oorspronkelijk wilde kopen. Zorg er hier voor dat het verschil tussen de prijzen niet te groot zijn, anders kan de klant afhaken?

USP

De USP of unique selling proposition is het voordeel van uw product of dienst dat uniek is aan uw bedrijf in vergelijking met de concurrentie. Met dit voordeel zorgt u ervoor dat u opvalt in de markt tussen de vele andere bedrijven.

V

Verkoopcoach en verkoopcoaching

Bij verkoop coaching, synoniem voor sales coaching, wordt een verkoper individueel begeleid, met als doel de verkoopgesprekken naar een hoger niveau te tillen. Deze verkoop coaching sessies kunnen artificieel verlopen, in de vorm van fictieve situaties en rollenspellen, maar het kan ook gebeuren bij echte verkoopgesprekken in de vorm van field coaching sessies. Deze één op één sessies worden gegeven door de sales coach.

Verkoopopleiding

In een verkoopopleiding worden verkoopprofessionals opgeleid en getraind om hun verkoopvaardigheden te ontwikkelen en hun prestaties te verbeteren. Het doel ervan is om verkoopmedewerkers kennis en vaardigheden te bieden die ze nodig hebben om succesvol te zijn in hun rol en hun verkoopdoelen te bereiken. Synoniemen zijn sales opleiding, verkooptraining en sales training.

Verkoopplan

Een verkoopplan of sales plan is een strategisch plan dat beschrijft hoe uw product of dienst verkocht wordt, welke doelmarkten benaderd worden, hoe de verkoop gestimuleerd en beheerd moet worden en hoe prestaties gemeten moeten worden. Een goed salesplan is essentieel om uw verkoopdoelstellingen te bereiken.

Verkoopproces

Het verkoopproces slaat op de aanpak van een verkoper om een product of dienst te verkopen aan een prospect of klant. Het proces kent doorgaans een aantal gestructureerde stappen die moeten genomen worden om een verkoop binnen te halen. Synoniemen van verkoopplan zijn verkoopcyclus en sales cycle.

Verkoopstrategie

Een goede verkoopstrategie is essentieel voor het succes van elk bedrijf. Het is een concreet stappenplan ontworpen om producten of diensten te verkopen, met als doel om inkomsten te genereren en te verhogen. De strategie beschrijft de middelen die u kunnen helpen bij het creëren, promoten en verbeteren van de verkoop van uw product of dienst.

Verkooptechnieken

Verkooptechnieken worden gebruikt in een verkoopgesprek met klanten of prospects, met als doel hen te overtuigen om uw product of dienst aan te kopen. Ze wakkeren interesse in uw aanbod aan en ze helpen de behoeften van uw klant te begrijpen om uiteindelijk tot een verkoop te leiden. Er bestaan verschillende technieken.

Verkooptraining

In een verkooptraining worden verkoopprofessionals opgeleid en getraind om hun verkoopvaardigheden te ontwikkelen en hun prestaties te verbeteren. Het doel ervan is om verkoopmedewerkers kennis en vaardigheden te bieden die ze nodig hebben om succesvol te zijn in hun rol en hun verkoopdoelen te bereiken. Synoniemen zijn sales opleiding, verkoopopleiding en sales training.

W

Weerstand

Aan het einde van een verkoopgesprek kan weerstand de kop opsteken. Hierbij gaat het om een situatie waarin een klant of prospect aangeeft niet te willen ingaan op het voorstel dat u als verkoper hebt gedaan. Argumenten als 'te duur' of 'ik heb toch geen interesse' worden vaak gebruikt en zijn een vorm van weerstand
/>Click edit button to change this html

Sales quiz

Hoe sterk is uw sales kennis? Daag uzelf uit en krijg inzicht in uw verkoopskills!

Whitepaper

Nog meer weten? Download onze whitepaper laat u inspireren door 5 nuttige sales tips.

Nieuwsbrief

Blijf bij met de laatste sales ontwikkelingen door middel van onze nieuwsbrief.