fbpx

Customer lifetime value of CLV

De customer lifetime value of CLV omvat het totale verwachte bedrag dat een klant zal uitgeven aan uw producten of diensten, van het begin tot het einde van de klantrelatie. Door deze cijfers krijgt u een beter zicht op de loyaliteit van uw huidige klanten. Daardoor kunt u beter beslissen over waarin u meer kan investeren: bestaande klanten of nieuwe klanten. Als uw bestaande klanten vaak terugkomen, investeert u best minder in nieuwe klanten, en doet u best meer voor uw huidige klanten.

Customer lifetime value berekenen

De berekening van de customer lifetime value is vrij eenvoudig. U vermenigvuldigt de gemiddelde waarde van een aankoop met het aantal aankopen per jaar en het gemiddeld aantal jaar een klantrelatie duurt. Deze berekening zal u helpen om meer doelgerichte investeringen te doen.

Uw score verbeteren

Als uw CLV lager is dan gewenst, zijn er enkele zaken die u kunt doen om deze te verhogen. Hier zijn enkele voorbeelden:

  • Maak gebruik van een reward systeem of geef exclusieve deals aan loyale klanten die vaak terugkomen.
  • Zorg ervoor dat klanten gemakkelijk een product kunnen terugbrengen bij ontevredenheid.
  • Zorg voor voldoende contact en interactie met de klanten. Zo weten klanten dat ze u gemakkelijk kunnen contacteren en dat u hen niet vergeten bent.
Sales quiz

Hoe sterk is uw sales kennis? Daag uzelf uit en krijg inzicht in uw verkoopskills!

Whitepaper

Nog meer weten? Download onze whitepaper laat u inspireren door 5 nuttige sales tips.

Nieuwsbrief

Blijf bij met de laatste sales ontwikkelingen door middel van onze nieuwsbrief.