We spreken van een referral wanneer een klant of een andere zakelijke relatie uw bedrijf of een specifiek product of dienst aanbeveelt aan een kennis. Deze kennis wordt vervolgens een nieuwe potentiële klant en deze persoon wordt dan een referral genoemd. Als de verkoper deze contacteert, kan hij verwijzen naar de bestaande klant die het bedrijf heeft aanbevolen.
Klanttevredenheid als basis
Als een klant tevreden is van de service en de verkoop en daarbij een goede ervaring had met het bedrijf, kunnen verkopers vragen aan deze klant of ze het bedrijf willen aanbevelen aan anderen. Vaak zullen tevreden klanten dat ook doen en sommigen doen het zelfs uit zichzelf. Zo krijgt het bedrijf heel wat mond-aan-mond reclame, wat veel voor veel nieuwe klanten kan zorgen.
Voordelen van een referral
Als u veel referrals heeft, kan dit ook heel wat tijd besparen aangezien u veel nieuwe klanten krijgt zonder zelf op zoek te hoeven gaan. Omdat ze kennissen zijn van uw bestaande klanten, behoren ze vaak ook tot de juiste doelgroep en zullen ze sneller overgaan tot een aankoop.
Ontdek meer sales termen.
Sales quiz
Hoe sterk is uw sales kennis? Daag uzelf uit en krijg inzicht in uw verkoopskills!
Whitepaper
Nog meer weten? Download onze whitepaper laat u inspireren door 5 nuttige sales tips.
Nieuwsbrief
Blijf bij met de laatste sales ontwikkelingen door middel van onze nieuwsbrief.