ROI of return on investment geeft aan of een investering winstgevend is of niet. Het toont de verhouding tussen de kosten van een investering en hoeveel deze opbrengt of in de toekomst zal opbrengen. Zo kan een bedrijf makkelijker beslissen welke investeringen de moeite waard zijn en ze vervolgens zullen doorvoeren.
Berekenen van de ROI
De berekening van de return on investment is simpel: u deelt de opbrengsten door de kosten en vermenigvuldigt dit met honderd. Zo bekomt u het percentage van de winstgevendheid.
Toepassing
De ROI wordt vooral gebruikt om het budget te verdelen over de verschillende campagnes, en om makkelijk en snel te bekijken of een bepaalde investering de moeite en het geld waard is. De berekening houdt echter alleen rekening met de financiële waarde van de investering. Indien een bepaalde campagne gericht is op andere zaken die niet direct invloed hebben op het financiële aspect van de organisatie, zoals bijvoorbeeld naamsbekendheid, dan zal de ROI geen correct beeld geven over deze campagne.
Ontdek meer sales termen.
Sales quiz
Hoe sterk is uw sales kennis? Daag uzelf uit en krijg inzicht in uw verkoopskills!
Whitepaper
Nog meer weten? Download onze whitepaper laat u inspireren door 5 nuttige sales tips.
Nieuwsbrief
Blijf bij met de laatste sales ontwikkelingen door middel van onze nieuwsbrief.