fbpx

SWOT-analyse

In een SWOT-analyse brengt u de sterktes, zwaktes, bedreigingen en kansen van het bedrijf of een specifiek project in kaart. Zo krijgt u een overzicht van interne en externe factoren die mogelijk een invloed hebben op uw project, en kan u zich hierop voorbereiden of een oplossing zoeken indien dit nodig blijkt.

De onderdelen van de SWOT-analyse

Specifiek gaat het in deze analyse over:

  • Strengths: wat zijn de sterktes of troeven van uw bedrijf?
  • Weaknesses: wat zijn de zwaktes in uw bedrijf
  • Opportunities: welke kansen kan dit werkjaar brengen?
  • Threats: welke zaken zijn een bedreiging voor uw bedrijf?

De sterktes en zwaktes zijn interne factoren en spelen zich dus af binnen het bedrijf. U heeft hier dus grip op en u kunt deze in zekere zin beïnvloeden. Voorbeelden hiervan zijn een uitgebreid assortiment of de financiële mogelijkheden. Kansen en bedreigingen zijn externe factoren die u weinig tot niet kunt beïnvloeden. Voorbeelden hiervan zijn nieuwe concurrenten of of de behoeften van de consumenten die veranderen.

SWOT-analyse sales termen

Wat met de uitkomst ervan?

Omdat de SWOT-analyse een beter beeld schept over het bedrijf of het project, kunt u de analyse gebruiken om een strategie op te zetten of om grotere beslissingen te nemen. De analyse wordt soms zelfs gebruikt door personen voor ze gaan solliciteren om een beter beeld te krijgen van zijn eigen sterktes en zwaktes.

Ontdek meer sales termen

Sales quiz

Hoe sterk is uw sales kennis? Daag uzelf uit en krijg inzicht in uw verkoopskills!

Whitepaper

Nog meer weten? Download onze whitepaper laat u inspireren door 5 nuttige sales tips.

Nieuwsbrief

Blijf bij met de laatste sales ontwikkelingen door middel van onze nieuwsbrief.