fbpx

Upselling

Stel, iemand wil in een fietsenwinkel een fiets kopen, maar er wordt een beter model met een beter fietszadel aangeboden waardoor de fiets duurder maar ook beter wordt. In dit geval doet de verkoper aan upselling, waarbij er een upgrade wordt voorgesteld die duurder is dan het oorspronkelijke product dat de klant wilde kopen. Zorg er hier voor dat het verschil tussen de prijzen niet te groot is, anders kan de klant afhaken.

Verschillende upselling methoden

Upselling kan worden gedaan door middel van persoonlijke aanbevelingen, productvergelijkingen en het bieden van speciale deals. Het kan zowel voordelen opleveren voor het bedrijf als de klant, omdat de klant een betere oplossing krijgt voor hun behoeften en het bedrijf meer omzet genereert. Echter, als upselling wordt gebruikt op een agressieve of onethische manier, kan het de klanttevredenheid negatief beïnvloeden.

Verschil met cross-selling

Stel dat iemand een fiets koopt bij diezelfde fietsenwinkel en de verkoper biedt de klant extra fietsaccessoires aan, dan doet deze verkoper aan cross-selling. Hierbij stelt u een aanvullend product voor aan de klant dat hij of zij aan de aankoop kan toevoegen, om te gebruiken met het product dat men wenst aan te kopen. Zorg ervoor dat het product dat u voorstelt daadwerkelijk een nuttige aanvulling is voor de klant.

Ontdek meer sales termen.

Sales quiz

Hoe sterk is uw sales kennis? Daag uzelf uit en krijg inzicht in uw verkoopskills!

Whitepaper

Nog meer weten? Download onze whitepaper laat u inspireren door 5 nuttige sales tips.

Nieuwsbrief

Blijf bij met de laatste sales ontwikkelingen door middel van onze nieuwsbrief.