fbpx

B2B en B2C

Het grootste verschil tussen B2B en B2C is dat B2B voor ‘business to business‘ staat en zich richt op het verkopen van producten of diensten aan andere bedrijven. Een voorbeeld hiervan is een productiebedrijf. B2C daarentegen , wat voor ‘business to consumer‘ staat, richt zich op de verkoop aan consumenten op de particuliere markt, zoals supermarkten dat doen. Door de focus op uiteenlopende doelgroepen is er heel wat verschil in de marketingaanpak voor het bedrijf.

De beslissing van de klant

De beslissingen verlopen in een B2B omgeving meer gestructureerd. Bedrijven moeten aan veel zaken denken vooraleer ze overgaan tot een aankoop. De aankopen van een bedrijf zijn vaak groot en vragen dan ook de mening van verschillende partijen. Het is belangrijk om steeds open te communiceren met bedrijven. Consumenten daarentegen kopen vaak op basis van hun gevoel, waardoor de verkoper hen moet blijven aanspreken en overtuigen dat hun product het beste is. Consumenten vergelijken vaak met de concurrentie om een sneller alternatief of een betere deal te vinden.

Klantenrelaties in B2B versus B2C

Klantenrelaties in B2B zijn vaak heel persoonlijk. De verkoper heeft direct contact met het bedrijf om de verkoop zo goed mogelijk te laten verlopen. Bedrijven zoeken vaak een goede match met hun eigen bedrijf en ze verkiezen een leverancier waarbij ze kunnen blijven terugkomen. Daarvoor moet het contact goed verlopen. Klantenrelaties in B2C zijn echter veel minder persoonlijk. B2C bedrijven focussen vaak vooral op een efficiënte werking en zoveel mogelijk verkoop. Ze willen producten leveren met een hoge kwaliteit, zodat de klanten niet lang moeten wachten.

Copywriting

De copy van ads of andere kanalen verloopt vaak heel wat formeler in B2B verkoop. Het is belangrijk dat de copywriter de terminologie gebruikt uit de markt waarin het bedrijf wil verkopen. Dit toont aan dat men hun markt en hun aankoopproces begrijpt. In B2C verkoop moet de copywriter de taal aanpassen naar de consumenten. Hier gebruikt de copywriter best meer simpele taal en geen moeilijke vaktermen. Copy die herkenbaar is voor de consument zal hun gevoel aanspreken en ook zorgen voor meer clicks.

Ontdek meer sales termen!

Sales quiz

Hoe sterk is uw sales kennis? Daag uzelf uit en krijg inzicht in uw verkoopskills!

Whitepaper

Nog meer weten? Download onze whitepaper laat u inspireren door 5 nuttige sales tips.

Nieuwsbrief

Blijf bij met de laatste sales ontwikkelingen door middel van onze nieuwsbrief.