fbpx

Closing ratio

Wat is closing ratio?

Met closing ratio bedoelen met het aantal aangesproken potentiële klanten die uiteindelijk ook een aankoop hebben gedaan in vergelijking met alle pitches die werden gedaan. Het wordt uitgedrukt in een percentage.

  • Het wordt gebruikt om te meten hoe efficiënt een verkoper of een verkoopteam te werk gaat.
  • Het kan andere verkopers een idee geven van hoeveel ze gemiddeld moeten verkopen en zien of ze boven of onder het gemiddelde presteren.
  • Het kan ook het management helpen de doelstellingen vast te zetten in een bepaalde periode voor het hele verkoopteam.

De closing ratio is dus nuttig voor heel wat zaken en voor het ganse verkoopteam.

Hoe bereken je dit percentage?

Om de closing ratio te berekenen, deelt u het aantal klanten die overgingen tot een aankoop door het aantal aangesproken prospects of klanten. Om dit percentage te verbeteren, kunt u verschillende zaken doen. U kunt kijken of de leads goed genoeg matchen met de producten of diensten, verkopen aan reeds bestaande klanten of meer inzetten op follow-up gesprekken.

Sales quiz

Hoe sterk is uw sales kennis? Daag uzelf uit en krijg inzicht in uw verkoopskills!

Whitepaper

Nog meer weten? Download onze whitepaper laat u inspireren door 5 nuttige sales tips.

Nieuwsbrief

Blijf bij met de laatste sales ontwikkelingen door middel van onze nieuwsbrief.