Wat is conversie? Wat is conversie ratio?
Met de conversie ratio bedoelen we het aantal klanten dat een bepaalde actie heeft ondernomen op een webpagina tegenover het totaal aantal klanten dat de webpagina heeft bezocht. Deze actie noemen we een conversie, wat verschillende zaken kan inhouden. Zo kan de bezoeker bijvoorbeeld een formulier invullen, iets aankopen of zich inschrijven in de nieuwsbrief. Call to actions kunnen helpen om conversie uit te lokken bij de websitebezoekers.
Hoe berekent u deze ratio?
Voor u de conversie ratio kan berekenen moet u bepalen welke informatie u wil gebruiken. U kunt namelijk kiezen voor het aantal bezoekers van de pagina of voor het aantal sessies. Beiden zijn uiteraard zeer verschillend, aangezien een bezoeker meerdere sessies kan hebben op eenzelfde pagina.
U zal ook de keuze moeten maken tussen de soort conversies. U moet u afvragen welke conversie gebruikt zal worden voor de berekening en of deze conversie meerdere keren kan plaatsvinden door dezelfde bezoeker. We maken hier het verschil tussen:
- Micro conversies: Dit zijn conversies zoals iets aan een verlanglijst of winkelmand toevoegen. Deze kunnen meerdere keren uitgevoerd worden door één gebruiker. Een synoniem hiervoor is een continue conversie. U kunt hiervoor kiezen als u zich wil focussen op de conversies per sessie.
- Macro-conversies: Hierbij gaat het om conversies zoals inschrijvingen, wat de bezoeker slechts eenmalig kan uitvoeren. Dit wordt ook wel eens een binaire conversie genoemd. Hier focust u dus best op het aantal bezoekers om de ratio te berekenen.
Eenmaal u deze zaken hebt vastgelegd, kunt u gemakkelijk de conversie ratio berekenen door het aantal klanten die een conversie hebben uitgevoerd te delen door het totaal aantal klanten die de webpagina hebben bezocht.
Sales quiz
Hoe sterk is uw sales kennis? Daag uzelf uit en krijg inzicht in uw verkoopskills!
Whitepaper
Nog meer weten? Download onze whitepaper laat u inspireren door 5 nuttige sales tips.
Nieuwsbrief
Blijf bij met de laatste sales ontwikkelingen door middel van onze nieuwsbrief.