fbpx

Cross-selling

Stel dat iemand een fiets koopt bij een fietsenwinkel en de verkoper biedt de klant extra fietsaccessoires aan, dan doet deze verkoper aan cross-selling. Hierbij stelt u een aanvullend product voor aan de klant dat hij of zij aan de aankoop kan toevoegen, om te gebruiken met het product dat men wenst aan te kopen. Zorg ervoor dat het product dat u voorstelt daadwerkelijk een nuttige aanvulling is voor de klant.

Verschillende cross-selling methoden

Cross-selling kan op verschillende manieren worden gedaan, zoals via gepersonaliseerde aanbiedingen of gebundelde aanbevelingen aanbiedingen of gerichte marketingcampagnes. Wanneer het effectief wordt gedaan, kan cross-selling zowel het bedrijf als de klant ten goede komen, omdat de klant meer uitgebreide oplossingen ontvangt en het bedrijf hogere opbrengsten binnenhaalt.

Verschil met upselling

Stel, iemand wil in diezelfde fietsenwinkel een fiets kopen, maar er wordt een beter model met een beter fietszadel aangeboden waardoor de fiets duurder maar ook beter wordt. In dit geval doet de verkoper aan upselling, waarbij er een upgrade wordt voorgesteld die duurder is dan het oorspronkelijke product dat de klant wilde kopen. Zorg er hier voor dat het verschil tussen de prijzen niet te groot is, anders kan de klant afhaken.

Ontdek meer sales termen.

Sales quiz

Hoe sterk is uw sales kennis? Daag uzelf uit en krijg inzicht in uw verkoopskills!

Whitepaper

Nog meer weten? Download onze whitepaper laat u inspireren door 5 nuttige sales tips.

Nieuwsbrief

Blijf bij met de laatste sales ontwikkelingen door middel van onze nieuwsbrief.