fbpx

Customer acquisition cost of CAC

Acquisitie, ofwel het zoeken en benaderen van klanten, is een belangrijk element in de verkoopcyclus. Maar, dit aspect kan ook wel wat kosten met zich meebrengen. De kosten die een bedrijf maakt voor de acquisitie van een klant noemen we de customer acquisition cost of CAC. Door deze kosten te vergelijken met de customer lifetime value (CLV) kunt u nagaan of het bedrijf en de verkopers efficiënt te werk gaan tijdens de acquisitie van nieuwe klanten.

De berekening van de customer acquisition cost

Om de customer acquisition cost te berekenen, deelt u de totale kosten van de marketing en sales campagnes gericht op acquisitie door het aantal klanten dat u in diezelfde tijd hebt verworven. Om te weten of uw CAC goed is, deelt u de customer lifetime value door de CAC.

  • Als deze uitkomst een waarde heeft van drie of hoger, is de customer acquisition cost van uw bedrijf goed.
  • Ligt de uitkomst lager dan drie? Dan is de CAC niet goed en gaat u best aan de slag om de kosten te verlagen.

Wat te doen bij een ongunstige CAC

Hoe kan u de kosten voor acquisitie verlagen?

  • Zorg ervoor dat u de klant door en door kent. Doe onderzoek naar de behoeften en de problemen van de klant en speel hierop in.
  • Het is beter om uw klanten zo vroeg mogelijk te betrekken bij het product. Dit verlaagt de acquisitiekosten.
  • Probeer zoveel mogelijk klanten te behouden. Het is goedkoper om om bestaande klanten te behouden dan nieuwe te zoeken en te verwerven.
Sales quiz

Hoe sterk is uw sales kennis? Daag uzelf uit en krijg inzicht in uw verkoopskills!

Whitepaper

Nog meer weten? Download onze whitepaper laat u inspireren door 5 nuttige sales tips.

Nieuwsbrief

Blijf bij met de laatste sales ontwikkelingen door middel van onze nieuwsbrief.