fbpx

Discovery call

Een discovery call is het het eerste (telefonische) gesprek met een potentiële klant. Zoals het woord al aangeeft, gaat u op discovery of ontdekking naar de interesse van de klant in uw producten of diensten. Met dit gesprek laat de verkoper al een eerste indruk achter bij de klant. Het is dus belangrijk om dit gesprek goed voor te bereiden.

Het doel van de discovery call

Het doel van een discovery call is dat de verkoper zoveel mogelijk informatie verzamelt over de klant tegen het einde van het gesprek. Zo kan hij of zij het verdere contact helemaal aanpassen op maat van deze klant. Het succes van de verkoper hangt vaak af van dit eerste contactmoment.

Enkele tips

Hier zijn enkele tips om het gesprek goed te laten verlopen:

    • Een goede voorbereiding: zoek indien mogelijk informatie op over de klant en probeer u in te leven in zijn positie. Zo kan u makkelijker het ijs breken voor u en uw gesprekspartner
    • Een actieve luisterhouding: zorg ervoor dat u goed luistert naar de klant zodat u kunt inspelen op zijn of haar problemen. Zo kan u een goede match vinden tussen de klant en één van uw producten of diensten.
    • Een goed script: Maak een script op zodat u weet wat u moet zeggen. Dit kunt u helpen om niets vergeten te vermelden en kan u de timing van het gesprek onder controle houden.

Ontdek meer sales termen.

Sales quiz

Hoe sterk is uw sales kennis? Daag uzelf uit en krijg inzicht in uw verkoopskills!

Whitepaper

Nog meer weten? Download onze whitepaper laat u inspireren door 5 nuttige sales tips.

Nieuwsbrief

Blijf bij met de laatste sales ontwikkelingen door middel van onze nieuwsbrief.