fbpx

Go to market

De go-to-market strategie of GTM-strategie beschrijft hoe de verkoper potentiële klanten kan bereiken om hen te overtuigen van hun product of dienst. Hierdoor hoopt het bedrijf een voordeel te hebben tegenover de concurrentie.

Go to market versus marketing

Een GTM-strategie is, in tegenstelling tot een marketingstrategie, een plan op korte termijn en heeft als doel meer richting te geven aan het plan van aanpak. U kunt zo’n plan opstellen voor een specifiek product of dienst, maar eveneens voor een volledig merk of bedrijf.

Onderdelen van een GMT-strategie

Om een go-to-market strategie op te stellen moet u enkele zaken bepalen en beschrijven:

  • De klant: elk bedrijf heeft één of verschillende doelgroepen. Deze doelgroep is echter niet altijd degene die het product zal aankopen of betalen. Denk dus niet enkel aan de doelgroep, maar ook aan de koper.
  • Waardepropositie: om de klanten te overtuigen, moeten ze weten waarom uw product goed is en welk voordeel uw product hen kan geven. Zorg ervoor dat u dit op een rijtje kunt zetten en duidelijk kan maken aan de klant.
  • Prijsstrategie: u wilt natuurlijk een prijs vragen waarmee u winst maakt. Maar, houd ook rekening met de concurrentie en hoe u wilt overkomen op de markt.
  • Marketing en promotie: ten slotte is het belangrijk om te weten welke kanalen u gaat gebruiken om de doelgroep aan te spreken en uw promotie te voeren. Denk ook aan hoe de distributie zal gebeuren. Heeft u een webshop, een fysieke winkel of beiden?

Ontdek meer sales termen.

Sales quiz

Hoe sterk is uw sales kennis? Daag uzelf uit en krijg inzicht in uw verkoopskills!

Whitepaper

Nog meer weten? Download onze whitepaper laat u inspireren door 5 nuttige sales tips.

Nieuwsbrief

Blijf bij met de laatste sales ontwikkelingen door middel van onze nieuwsbrief.