fbpx

Lead scoring

Lead scoring is een term die u vrij letterlijk mag nemen. Hiermee geeft u aan al uw leads een score, met als doel ze te rangschikken op prioriteit.

Parameters voor lead scoring

De verkoper houdt voor deze score rekening met:

  • Hoe groot de kans op aankoop is;
  • Hoe groot het bedrag van de verwachte aankoop zal zijn;
  • Hoe lang het zal duren voor de lead een aankoop doet.

De verkoper kan aan de hand van deze score zijn of haar leads rangschikken volgens prioriteit. Zo kan hij of zij eerst aandacht besteden aan de leads waarbij hij of zij het meeste kans maakt. Hierdoor kan er efficiënter te werk worden gegaan en kan men zich focussen op de juiste leads.

Wanneer is dit interessant?

Als het verkoopteam geen tijd heeft om alle leads aan te spreken en verder op te volgen, is het slim om een lead scoring systeem op te stellen. Zo laten uw verkopers geen belangrijke leads vallen wegens tijdgebrek.

Voor lead scoring hebben verkopers wel voldoende informatie nodig. Indien u niet genoeg data hebt over de leads, zal u hen geen goede score kunnen geven en riskeert u mogelijk belangrijke leads weg te laten vallen. Data zoals contextuele data, bedrijfsinformatie en gedragsdata zijn essentieel om leads een score te kunnen geven.

Ontdek meer sales termen.

Sales quiz

Hoe sterk is uw sales kennis? Daag uzelf uit en krijg inzicht in uw verkoopskills!

Whitepaper

Nog meer weten? Download onze whitepaper laat u inspireren door 5 nuttige sales tips.

Nieuwsbrief

Blijf bij met de laatste sales ontwikkelingen door middel van onze nieuwsbrief.