Elk bedrijf wil een bepaalde doelgroep bereiken. Deze groep (potentiële) klanten maken het meeste kans om te kopen bij het bedrijf. Dit noemen we de target market. Deze doelgroep heeft vaak een bepaalde eigenschap met elkaar gemeen waardoor ze waarschijnlijker zullen afnemen bij de organisatie.
Mogelijke eigenschappen van de target market
Deze mogelijke gemeenschappelijke eigenschappen kunnen we onderverdelen in verschillende types:
- Demografisch. De doelgroep behoort tot een bepaalde leeftijdsgroep of hebben ze een bepaald inkomen of opleidingsniveau.
- Geografisch. De doelgroep woont binnen een bepaald gebied, of men spreekt dezelfde taal.
- Psychografisch. De doelgroep deelt een bepaalde interesse of waarde, of men heeft dezelfde levensstijl.
- Gedrag. De doelgroep heeft een bepaald koopgedrag dat ze gemeen hebben.
Keep in mind
Het is belangrijk om de juiste target market aan te spreken, zodat de verkopers gericht kunnen zoeken naar leads of potentiële klanten. Anders zal de verkoper zijn of haar tijd steken in (lees: verspillen aan) personen die weinig tot geen kans maken om een aankoop te doen. Een duidelijke target market zorgt ervoor dat de verkoper goed weet welke type personen hij of zij best aanspreekt, want zo kunnen er gerichte content en speciale acties gegeven worden.
Ontdek meer sales termen.
Sales quiz
Hoe sterk is uw sales kennis? Daag uzelf uit en krijg inzicht in uw verkoopskills!
Whitepaper
Nog meer weten? Download onze whitepaper laat u inspireren door 5 nuttige sales tips.
Nieuwsbrief
Blijf bij met de laatste sales ontwikkelingen door middel van onze nieuwsbrief.