fbpx

Een USP, oftewel in het lang een Unique Selling Point of een Unique Selling Proposition, is een uniek kenmerk van uw bedrijf, product of dienst dat een voordeel biedt tegenover de concurrentie. Dit voordeel zorgt ervoor dat uw bedrijf opvalt in de markt tussen uw concurrerende bedrijven. De USP staat doorgaans centraal in de meeste communicatie en komt telkens terug in advertenties en andere content.

USP voorbeelden

Een USP kan heel wat kanten op. Uw bedrijf kan bijvoorbeeld vooropstellen dat u de goedkoopste bent op de markt, of dat u een uniek product of dienst heeft. Probeer uw unique selling point duidelijk te omschrijven en blijf niet te vaag. Let ook op, aanbiedingen zoals kortingen of zelfs gratis verzending zijn geen USP’s.

Enkele tips

Een goede USP is een combinatie van wat de klanten willen en wat u als bedrijf goed doet. Een USP moet ook de klanten kunnen overtuigen. Houd daarom ook rekening met volgende zaken:

  • Wees assertief: kom op voor uw bedrijf, maar gebruik goede argumenten en toon ook dat de USP ook effectief terug komt in het bedrijf.
  • Denk aan de klanten: wat voor u belangrijk of uniek is, is dat niet perse voor de klanten. Verplaats u in de behoeften en problemen van de klant.
  • Niet enkel woorden: een USP kan voorkomen in de slogan maar het blijft daar niet bij. Neem de USP’s niet enkel mee in uw woorden, maar toon ook dat de USP’s terugkomen in de daden van het bedrijf.

Ontdek meer sales termen.

Sales quiz

Hoe sterk is uw sales kennis? Daag uzelf uit en krijg inzicht in uw verkoopskills!

Whitepaper

Nog meer weten? Download onze whitepaper laat u inspireren door 5 nuttige sales tips.

Nieuwsbrief

Blijf bij met de laatste sales ontwikkelingen door middel van onze nieuwsbrief.