fbpx

Hit rate

De hit rate is een zeer belangrijke KPI binnen verkoop: het geeft namelijk het percentage weer van het aantal effectieve verkopen tegenover het aantal verkooppogingen. Met andere woorden, deze KPI is dus een eenvoudige manier om het succespercentage te berekenen. Naast de verkoop, kan het ook het succes berekenen van bepaalde campagnes of zelfs van een volledige afdeling. De hit rate kan helpen om volgende vragen te beantwoorden:

  • Hoe winstgevend is het aantal verkopen?
  • Hoe efficiënt verloopt de verkoop?
  • Welke campagnes zijn het meest winstgevend?
  • In welke campagnes moet ik meer investeren?

Berekening hit rate

De berekening van de hit rate is heel eenvoudig. U neemt het aantal hits (leads die een aankoop hebben gedaan) en deelt deze door het aantal pogingen van de verkoper(s). Bijvoorbeeld, als een verkoper 75 succesvolle transacties heeft behaald uit een totaal van 100 pogingen, dan bedraagt het hit ratepercentage 75%. Of het bekomen percentage goed of slecht is, hangt af van de markt waarbinnen uw bedrijf en diens producten en/of diensten zich bevinden.

Ontdek meer sales termen.

Sales quiz

Hoe sterk is uw sales kennis? Daag uzelf uit en krijg inzicht in uw verkoopskills!

Whitepaper

Nog meer weten? Download onze whitepaper laat u inspireren door 5 nuttige sales tips.

Nieuwsbrief

Blijf bij met de laatste sales ontwikkelingen door middel van onze nieuwsbrief.