Het acroniem KPI staat voor een kritieke prestatie-indicator, oftewel key performance indicator in het Engels. Zoals de naam zelf al zegt, omvat het een indicator om de prestatie van een bedrijf te meten.
Doelstellingen van het bedrijf
Elk bedrijf stelt bepaalde doelstellingen die men aan he einde van een bepaalde periode wil behalen. Dit geldt ook voor verkopers. Daarom is het belangrijk om middelen te gebruiken om de vooruitgang van de doelstellingen te meten. Hier komen KPI’s goed van pas. Een KPI moet, net zoals een doelstelling, aan bepaalde voorwaarden voldoen. Deze eisen vertalen zich in het SMART-principe en staat voor:
- Specifiek: is de doelstelling duidelijk genoeg?
- Meetbaar: kunnen we de doelstelling meten, en hoe kunnen we dit doen?
- Acceptabel: gaan de managers akkoord, is het acceptabel voor hen?
- Realistisch: is het haalbaar om de doelstelling te bereiken?
- Tijdsgebonden: wat is de deadline voor de doelstelling?
Voorbeelden van KPI ‘s
Er bestaan heel wat key performance indicators om de vooruitgang van bedrijven tastbaar te maken. Enkele voorbeelden van KPI’s specifiek voor sales zijn:
- Closing ratio
- Gemiddeld aankoopbedrag
- Customer lifetime value
- Hit rate
Ontdek meer sales termen.
Sales quiz
Hoe sterk is uw sales kennis? Daag uzelf uit en krijg inzicht in uw verkoopskills!
Whitepaper
Nog meer weten? Download onze whitepaper laat u inspireren door 5 nuttige sales tips.
Nieuwsbrief
Blijf bij met de laatste sales ontwikkelingen door middel van onze nieuwsbrief.