Een sales pipeline geeft een visuele voorstelling weer van de verschillende fases van een verkoopproces. Dit helpt de verkoper een overzicht te houden van waar elke prospect zich bevindt in de sales cycle. Het helpt ook om een schatting te maken van hoeveel de verkopers zullen verkopen en dus wat de omzet zal zijn voor bijvoorbeeld de volgende maand.
Anders dan een sales forecast, waar er gekeken wordt naar de toekomst, focust de pipeline zich op het heden. De verkoper kan het gebruiken als houvast om te zien wat er zich nu afspeelt en wat hij moet doen voor elke prospect of klant.
Onderdelen van de sales pipeline
De pipeline bestaat uit de volgende fases:
- Propecting
- Lead kwalificatie
- Sales call of demo
- Voorstel
- Onderhandeling en toezegging
- Contract ondertekenen
- Service na aankoop
Om zeker niets uit het oog te verliezen, kan het handig zijn om uw sales pipelines in een tracking systeem onder te brengen. Er bestaan tal van CRM tools om u hierin te ondersteunen.
Ontdek meer sales termen.
Sales quiz
Hoe sterk is uw sales kennis? Daag uzelf uit en krijg inzicht in uw verkoopskills!
Whitepaper
Nog meer weten? Download onze whitepaper laat u inspireren door 5 nuttige sales tips.
Nieuwsbrief
Blijf bij met de laatste sales ontwikkelingen door middel van onze nieuwsbrief.