fbpx

Verkoopproces

In een verkoopproces of -cyclus vinden verkopers de verschillende stappen terug om een prospect om te zetten naar een klant. De verkoper kan zo elke (potentiële) klant gericht aanspreken en hen begeleiden in hun beslissing of aankoop. Als dit proces succesvol verloopt, kan het helpen om dit stappenplan te blijven volgen om succes te herhalen bij de volgende prospects.

De 7 stappen van het verkoopproces

Het verkoopproces bestaat doorgaans uit zeven stappen. We beschrijven ze:

  1. Prospecting. Om de sales cycle te beginnen heeft u natuurlijk wel prospects nodig. Gebruik een buyer persona en ga op zoek naar mensen die geïnteresseerd zijn in uw bedrijf of in een specifiek product of dienst.
  2. Voorbereiden. Voor je contact opneemt met de prospects, moet je je voorbereiden op het gesprek. Ga op zoek naar informatie en gegevens over de klant en over de concurrentie.
  3. Prospects contacteren. Eenmaal u enkele leads in handen hebt, gaat u aan de slag om meer informatie te verkrijgen over hen. Zo kunt u gericht zinvolle content bezorgen aan de potentiële klant.
  4. Informeer de prospect: Geef hen meer informatie over het bedrijf en de producten of diensten om hen te overtuigen
  5. Objections. Probeer eventuele objections of weerstand die de klant heeft op te lossen om hen te overtuigen.
  6. Verkoop afsluiten. Zorg ervoor dat de aankoop van de klant vlot verloopt en dat de verkoper voldoende ondersteuning biedt om alles goed te laten verlopen.
  7. Follow-up. Vergeet de klant niet na de verkoop. Vraag hen enkele weken of maanden nadien of ze tevreden zijn met het product of creëer zinvolle content om hen op de hoogte te houden van bijvoorbeeld nieuwe producten.

Ontdek meer sales termen.

Sales quiz

Hoe sterk is uw sales kennis? Daag uzelf uit en krijg inzicht in uw verkoopskills!

Whitepaper

Nog meer weten? Download onze whitepaper laat u inspireren door 5 nuttige sales tips.

Nieuwsbrief

Blijf bij met de laatste sales ontwikkelingen door middel van onze nieuwsbrief.