Een verkoopstrategie bestaat uit een concreet stappenplan om producten of diensten te verkopen en wordt gebruikt om inkomsten te genereren en te verhogen. Het stappenplan beschrijft welke middelen kunnen helpen bij het creëren, promoten, maar ook verbeteren van de verkoop van uw product of dienst. Een verkoopstrategie is een onmisbaar element voor het succes en de groei van elk bedrijf. U kunt deze strategie op elk moment evalueren en optimaliseren voor het beste resultaat.
Ingrediënten van een verkoopstrategie
Om zo’n strategie op te stellen moet u enkele zaken bepalen zodat u en uw verkoopteam duidelijke richtlijnen hebben.
- Bedrijfsvisie: Om te beginnen moet u een duidelijke visie hebben voor uw bedrijf. Dit zijn zaken waar uw bedrijf naartoe wil streven in de toekomst. Wat is het toekomstbeeld van uw bedrijf?
- Omzetdoelen: Naar welke omzet wil het bedrijf streven en waarom? Vaak staan deze doelen in teken van de visie van het bedrijf.
- Buyer persona: Stel een profiel op van uw ideale klant. Dit kan hulp bieden aan de verkopers om de juiste klanten aan te spreken en te kwalificeren.
- Marketingstrategie: Ga aan de slag met de buyer persona en bepaal hoe u deze het best kan bereiken om uw bedrijf bekend te maken aan uw doelgroep. Maak een plan van de verschillende kanalen en de boodschap die u wil meegeven.
- Actieplan: Bepaal welke acties u moet ondernemen om bepaalde doelstellingen te halen en verdeel deze over verschillende teamleden en verkopers. Stel duidelijke deadlines vast zodat elk teamlid exact weet wat ze moeten doen en wanneer dit klaar moet zijn.
Ontdek meer sales termen.
Sales quiz
Hoe sterk is uw sales kennis? Daag uzelf uit en krijg inzicht in uw verkoopskills!
Whitepaper
Nog meer weten? Download onze whitepaper laat u inspireren door 5 nuttige sales tips.
Nieuwsbrief
Blijf bij met de laatste sales ontwikkelingen door middel van onze nieuwsbrief.