Tijd besteden aan een verkeerde lead is nooit goed, de verkoper verliest zijn of haar tijd zonder er iets voor terug te krijgen. Daarom is sales qualification een essentieel element binnen de verkoop. Met een sales qualification gaat de verkoper na of hij of zij bij een potentiële klant veel kans heeft op een effectieve verkoop. Zo kan hij zich focussen op de juiste leads en de prospects waar hij of zij weinig kans bij maakt, laten vallen.
Sales qualification en buyer persona
Belangrijk hierbij is dat u een goede buyer persona heeft. Met dit profiel kunt u al snel nagaan of een prospect of lead de moeite waard is. Als de potentiële klant te veel verschilt van de buyer persona, gaat de verkoper beter op zoek naar andere potentiële klanten.
Bijkomende informatie
Naast de buyer persona zal de verkoper rekening moeten houden met nog andere informatie over de klant:
- Zorg dat u weet welke behoefte de klant heeft. Voor welk probleem zoeken ze een oplossing en waarom?
- Zorg dat u een idee hebt van hun budget. Hoeveel hebben ze in het verleden uitgegeven aan soortgelijke producten of diensten? Hoeveel zijn ze bereid te betalen?
- Vraag wie nog mee zal beslissen over de aankoop. Zijn er vragen of bedenkingen van hen of van andere stakeholders? Bekijken ze nog andere opties?
Met deze informatie kunt u bekijken bij welke potentiële klanten u een grote kans heeft en bij welke niet zodat u kan focussen op de juiste leads.
Ontdek meer sales termen.
Sales quiz
Hoe sterk is uw sales kennis? Daag uzelf uit en krijg inzicht in uw verkoopskills!
Whitepaper
Nog meer weten? Download onze whitepaper laat u inspireren door 5 nuttige sales tips.
Nieuwsbrief
Blijf bij met de laatste sales ontwikkelingen door middel van onze nieuwsbrief.