fbpx

Churn rate

Churn rate betekenis

De churn rate is het percentage van klanten dat een bedrijf verliest binnen een bepaalde periode. Hierbij gaat het om de klant die de klantrelatie stopzet. Een voorbeeld hiervan is het aantal abonnees dat hun abonnement stopzet binnen een bepaalde tijdsperiode. Als een bedrijf wil groeien, moet de churn rate lager liggen dan het percentage klanten dat ze erbij kregen. Synoniemen voor churn rate zijn klantverloop, klantenverlooppercentage en afmeldingspercentage.

De churn rate berekenen

De churn rate wordt meestal uitgedrukt als een percentage. Het wordt berekend door het aantal klanten dat in een gegeven periode is weggegaan te delen door het totale aantal klanten aan het begin van diezelfde tijdsperiode.

Voorbeeld:

  • Een firma heeft aan het begin van de maand  maart 100 klanten;
  • Op het einde van die maand maart kent het nog 90 klanten; het verloor dus 10 projecten;
  • De churn rate voor de maand mei van deze firma is dus 10 / 100 of 10%.

Waarom is het belangrijk?

De churn rate is vooral een belangrijke maatstaf voor bedrijven binnen markten met veel concurrentie, waar klanten gemakkelijk kunnen overstappen. Het klantverloop houdt echter niet enkel rekening met klanten die overstappen naar de concurrentie, maar ook met klanten die de klantrelatie stopzetten zonder overstap.

Een hoge churn rate kan wijzen op problemen binnen een verkooporganisatie. Het kan een teken zijn van :

  • klanten ontevredenheid
  • gebrek aan klantenservice
  • veel concurrentie
  • minderwaardige producten of services
  • veranderende marktomstandigheden.

Het is essentieel voor ondernemingen om hun churn rate nauwlettend te monitoren en actief te werken aan het verminderen ervan.

Hoe klantenverloop verlagen?

Om de churn rate te verlagen, kunnen firma’s verschillende tactieken toepassen, zoals:

  • Optimaliseren van de klanten service
  • Aanbieden van producten/services op maat
  • Verbeteren van het salesplan
  • Focus op meer hoogwaardige producten
  • Opbouwen van sterke klantrelaties
  • Analyseren van klantdata om bepaalde trends te ontdekken

Voordelen van een lage churn rate?

Het verlagen van de churn rate kan aanzienlijke voordelen opleveren. Immers, het behouden van bestaande klanten is meestal veel kosten efficiënter dan het zoeken van nieuwe klanten. Bovendien leveren tevreden klanten vaak positieve mond-tot-mondreclame op, wat vaak leidt tot nieuwe prospects en betere naamsbekendheid.

Ontdek nog meer sales termen!

Sales quiz

Hoe sterk is uw sales kennis? Daag uzelf uit en krijg inzicht in uw verkoopskills!

Whitepaper

Nog meer weten? Download onze whitepaper laat u inspireren door 5 nuttige sales tips.

Nieuwsbrief

Blijf bij met de laatste sales ontwikkelingen door middel van onze nieuwsbrief.