Een elevator pitch is een korte, overtuigende presentatie over een idee, product, dienst, of project. Het idee is dat de presentatie kort genoeg is om in een lift of andere korte ontmoeting plaats te vinden.
Het doel van de elevator pitch
Het doel van de pitch is om de aandacht van de luisteraar te trekken en die zo lang mogelijk vast te houden. Met behulp van een overtuigende pitch wordt er aangeraden om meer te weten te komen over het onderwerp of om tot actie over te gaan. De belangrijkste voordelen of USP’s moeten goed benadrukt worden, en de presentatie moet gestructureerd zijn om de aandacht van de luisteraar vast te houden.
Tips bij het schrijven van je pitch
We geven u enkele tips mee die u helpen bij het schrijven van een elevator pitch:
- Bepaal je doelgroep. Wie is je doelgroep en wat zijn hun behoeften, problemen of interesses?
- Bepaal je boodschap. Bedenk wat je wilt communiceren in je pitch. Wat zijn de belangrijkste voordelen, USP’s of eigenschappen van je product, dienst of idee?
- KISS: keep it short and simple. Beperk je pitch tot maximaal 2 minuten en probeer je boodschap zo duidelijk en beknopt mogelijk over te brengen.
- Begin met een sterke opening. Een goed begin is het halve werk. Trek de aandacht van je publiek door een sterke opening te gebruiken die nieuwsgierigheid opwekt of een probleem benadrukt dat je oplost.
- Wees concreet. Geef voorbeelden en gebruik concrete taal om je boodschap te verduidelijken. Vermijd vaag of abstract taalgebruik.
- Maak het persoonlijk. Maak verbinding met je publiek door je verhaal persoonlijk te maken. Laat zien waarom je idee relevant is.
- Sluit af met een call-to-action: Sluit af met een krachtige call-to-action die je publiek aanmoedigt om tot actie over te gaan, zoals het aanmelden voor een nieuwsbrief.
Ontdek meer sales termen.
Sales quiz
Hoe sterk is uw sales kennis? Daag uzelf uit en krijg inzicht in uw verkoopskills!
Whitepaper
Nog meer weten? Download onze whitepaper laat u inspireren door 5 nuttige sales tips.
Nieuwsbrief
Blijf bij met de laatste sales ontwikkelingen door middel van onze nieuwsbrief.