fbpx

Follow-up

Na contact met een klant, zoals bijvoorbeeld na uw sales pitch of verkoopgesprek, zullen veel klanten niet meteen opnieuw contact opnemen met u als verkoper. In dergelijke gevallen heeft u twee opties:

  • Wachten tot de klant zelf contact met u opneemt;
  • Of zelf initiatief nemen en de klant contacteren om te polsen naar hun eventuele interesse in uw bedrijf en aanbod.

Deze laatste optie noemen we een follow-up, en is de optie die we ten sterkste aanraden.

Waarom moet u een follow-up uitvoeren?

Deze opvolging is belangrijk omdat het uw kansen op een succes volle verkoop kan vergroten. Potentiële klanten kunnen namelijk worden afgeleid, vergeten om te reageren of simpelweg niet meer geïnteresseerd zijn. Door regelmatig contact op te nemen met de prospects, kan de verkoper de interesse en betrokkenheid van de klant aanwakkeren en hen voorzichtig in de richting van een aankoop te duwen.

Hoe volgt u uw prospect best op?

Een follow-up kan op verschillende manieren worden gedaan, zoals bijvoorbeeld:

  • Via e-mail;
  • Telefonisch;
  • Via sociale media of een online chat;
  • Via persoonlijk contact

Het is belangrijk om de juiste methode te kiezen op basis van de voorkeur van de prospect en de soort verkoop. Een goed uitgevoerde follow-up kan leiden tot meer succesvolle verkooptransacties en een betere klantrelatie.

Natuurlijk gaat u niet een dag na het contact al een follow-up uitvoeren. Het is belangrijk om uw klant de tijd te geven om na te denken over uw voorstel of aanbod. Stel dat een klant zegt een week nodig te hebben, kan u na een week opnieuw contact opnemen. Zo toont u zelf initiatief in zit u niet te wachten op antwoord.

Ontdek meer sales termen.

Sales quiz

Hoe sterk is uw sales kennis? Daag uzelf uit en krijg inzicht in uw verkoopskills!

Whitepaper

Nog meer weten? Download onze whitepaper laat u inspireren door 5 nuttige sales tips.

Nieuwsbrief

Blijf bij met de laatste sales ontwikkelingen door middel van onze nieuwsbrief.