fbpx

Laat ons er geen doekjes om winden: ouderwetse verkooptechnieken zijn achterhaald en hebben geen effect meer. Tegenwoordig hebben mogelijke klanten véél sneller door dat u hen iets probeert te verkopen waar ze eigenlijk geen nood aan hebben. Enkel met de beste verkooptechnieken zal u uw doelpubliek kunnen interesseren en maakt u meer kans op een succesvolle verkoop. Reachers helpt u graag met het aanleren van deze technieken.

Wat zijn verkooptechnieken?

Met verkooptechnieken bedoelen we allerlei salesstrategieën waarmee verkopers hun verkoopprocessen optimaliseren, met als doel de omzet ook te verhogen. Zo’n verkooptechniek helpt verkopers om hun producen of diensten effectief aan prospecten of klanten te presenteren en hen verder te overtuigen om tot aankoop over te gaan.

De beste verkooptechnieken volgens Reachers

Vandaag de dag bestaan er heel wat verschillende verkooptechnieken die u als verkoper kan toepassen, en uit ervaring weten we dat ze niet allemaal even succesvol zijn. Welke verkooptechniek u best gebruikt, hangt af van de situatie. Zo hebben het type product of dienst, de doelgroep en het verkoopkanaal een invloed op de keuze van de beste verkooptechniek. Om enkele voorbeelden te geven, sommen we hier een aantal effectieve en moderne verkooptechnieken op:

  • Verkoop aan mensen. In een sales gesprek heeft u een echte persoon van vlees en bloed voor uw neus zitten. Daarbij is het cruciaal dat u beseft dat elk individu uniek is, en dat u elke potentiële klant op een persoonlijke manier dient te benaderen. Stel daarom voldoende vragen, luister goed naar wat deze prospect of klant te zeggen heeft, en heb daarbij oog voor hun onderliggende noden en wensen.
  • Storytelling. Dit is een techniek waarbij de verkoper een persoonlijk verhaal vertelt om de klant te overtuigen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van verhalen om de waarde van het product of de dienst te illustreren en de klant te laten zien hoe het product of de dienst zijn of haar leven kan verbeteren.
  • Consultative solution selling. U verkoopt als het ware een oplossing voor een specifiek probleem dat de klant of prospect ervaart. Hierbij tracht de verkoper de uitdagingen van de klant te begrijpen, en biedt hij of zij een op maat gemaakte oplossing aan die aan die behoeften voldoet.
  • Social Selling. Onderschat de kracht van sociale media in sales niet. Hiermee kan u contact leggen en relaties opbouwen met potentiële klanten. Wanneer u sociale media op de juiste manier inzet, kan het tot een waardevolle verkooptool uitgroeien.
  • Non-verbale communicatie. Ook uw lichaamstaal speelt een rol in het verkoopgesprek. Zowel wanneer u luistert als wanneer u praat, moet u letten op uw non-verbale communicatie. U wilt namelijk vermijden dat de klant een verkeerde indruk krijgt.
  • En meer

verkooptechnieken

Naast deze voorbeelden bestaan er nog talrijke technieken, elk met hun eigen toepassingen. Wilt u achterhalen welke verkooptechnieken u nog kan inzetten en hoe u deze technieken best toepast? Reachers begeleidt u graag verder.

De doeltreffende verkooptechniek van het niet verkopen

Wist u dat een doeltreffende manier om te verkopen aan een (bestaande) klant is er niet aan verkopen is?

Dit is een veelvoorkomende uitdaging onder B2B-verkopers: “Wat moet ik tegen de klant zeggen als ik niets nieuws te bieden heb?” Deze verkooptip kan wellicht uw perspectief veranderen: er zijn geen effectievere verkoopgesprekken met bestaande klanten dan wanneer u zelf niets nieuws te bieden heeft. Dit komt omdat u de focus volledig op de klant legt. Stel vragen als:

  • “Hoe gaat het met u?”,
  • “Aan welke projecten werkt u momenteel?”,
  • “Wat zijn de recente ontwikkelingen binnen uw bedrijf?”,
  • “Hoe verloopt onze samenwerking?”,
  • “Wat zijn uw huidige uitdagingen?”,
  • “Hoe is het afgelopen met dossier X?”.

Dit is een uitstekende kans om het vertrouwen verder op te bouwen en te werken aan de commerciële relatie. Tijdens een ’tussentijds’ bezoek laat u uw ware intenties zien: u bent er niet alleen om te verkopen, maar ook om aandacht te geven en interesse te tonen. Het resultaat van dergelijke bezoeken kan zijn dat de klant vraagt: “Kunnen jullie ook… aanbieden?”

Verkooptechniek toepassen … en klaar?

Om een goede verkoper te zijn, heeft u echter meer nodig dan de juiste verkooptechnieken. Begrijp ons niet verkeerd, hoe u iets verkoopt is wel degelijk erg belangrijk. Maar wát u verkoopt is minstens even belangrijk. Alles begint met een goed product. Hierbij zijn een aantal zaken belangrijk:

  • Als verkoper is het belangrijk dat u weet wat de kwaliteiten van uw producten of diensten zijn.
  • Het is ook aangeraden dat u weet waar uw producten of diensten niet geschikt voor zijn. Zo kunt u op voorhand inschatten of een bepaalde klant al dan niet interesse zal hebben in uw producten of diensten.

Voor elk product zijn er mogelijke klanten. Om te achterhalen welke producten of diensten zullen werken voor de prospect of klant, komt het erop aan goed te luisteren naar zijn of haar noden en wensen. Maar, voor u naar de (potentiële) klant stapt, moet u natuurlijk weten welke verkoop- en afsluittechnieken u moet hanteren, want met de beste verkooptechnieken in het achterhoofd weet u wat u wel en niet kan zeggen. Reachers helpt u graag meer succes te halen uit uw verkooptechnieken.

De trainingen en coaching in verkooptechnieken van Reachers zorgen ervoor dat alle puzzelstukken in elkaar vallen. U verkoopt beter en meer, en u geeft uw bedrijf een boost. Interesse? Neem dan contact op met ons op.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief